عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - شرایط تمدید قرارداد اجاره

شرایط تمدید قرارداد اجاره

در تمدید قراردادهای اجاره نکات مهمی را باید رعایت کرد تا در آینده مشکلی پیش نیاید. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در مطلب پیش رو سعی بر این دارد تا شرایط تمدید قرارداد اجاره را مورد بررسی قرار دهد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل پایه یک مشهد همراه شده و از اطلاعات مهمی که در اختیارتان قرار می دهد، بهره‌مند گردید.

اجاره نامه چیست؟

در حال حاضر افراد به دلایل مختلفی از جمله نداشتن منزل مسکونی، کوچک بودن متراژ خانه، محله نامناسب، قدیمی بودن و … تمایل به اجاره نشینی داشته و این اقدام می تواند مزایا و معایب مختص به خود را مانند تخلیه ملک بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره داشته باشد.  البته این موضوع راه حلی دارد که در ادامه به طور مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت. البته قبل از آن بهتر است توضیحی در مورد اجاره نامه داشته باشیم و بدانیم که اصلا اجاره نامه چیست؟

هر زمان مالکی تصمیم داشته باشد ملک خود را با شرایط مشخصی در قبال دریافت هزینه در اختیار فرد دیگری قرار دهد، این موضوع باید به صورت نوشته ای قانونی مکتوب و تنظیم شود. در این نوشته باید اطلاعات طرفین، مشخصات مورد اجاره ( ملک )، میزان اجاره و … درج شود تا در موارد ضروری با استناد به این نوشته که اجاره نامه نام دارد، بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

بهترین وکیل تمدید قولنامه

نحوه تمدید قرارداد اجاره

تا زمانی که مدت اجاره نامه به پایان نرسد مستاجر می تواند ملک را در تصرف خود داشته باشد، اما بعد از اینکه مدت به پایان رسید، طرفین باید یا مدت را پایان داده و یا آن را تمدید نمایند. در صورت پایان دادن قرارداد مشکلی نیست و مستاجر ملک را تحویل مالک می دهد اما در صورتی که مستاجر تمایل به استفاده از ملک را داشته و مالک مشکلی با این موضوع نداشته باشد، باید قرارداد اجاره تمدید شود.

تمدید قرارداد اجاره نامه به چند روش امکان پذیر است. از جمله:

• تمدید به صورت دستی
  • تمدید با مراجعه به املاک
  • تمدید با پشت نویسی قولنامه
  • تمدید به صورت شفاهی

وکیل تمدید قراردادها مشهد

تمدید قولنامه با هر کدام از روش های ذکر شده در بالا امکان پذیر بوده، اما هر مورد دارای مزایا و معایبی خاص خود هستند. از جمله:

• در تمدید قولنامه به صورت دستی باید به یاد داشته باشید که شماره قرارداد قبلی را ذکر کنید. زیرا در هنگام تمدید قرارداد قصد نوشتن تمام مفاد و شرایط مورد توافق در آن را نخواهید داشت.
  • تمدید قولنامه به صورت پشت نویسی را باید حتماً حتماً دو نفر شاهد امضا کنند. زیرا در قانون از شرایط تخلیه فوری ملک این است که دو نفر شاهد قرارداد را امضا کرده باشند.
  • در تمدید قرارداد اجاره به صورت پشت نویسی باید بگوییم که ضرورتی ندارد که حتماً پشت قرارداد قبلی تمدید انجام شود؛ اما اینکه چه متنی برای تمدید قولنامه نوشته شود، بسیار مهم خواهد بود.
  • برای تمید قرارداد اجباری برای مراجعه به املاک نبوده اما توصیه می شود برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی این اقدام را انجام داده و به مشاورین املاک مراجعه نمایید؛ مخصوصاً زمانی که قصد تغییر مفاد قرارداد را دارید.
  • و اما در تمدید قرارداد به صورت شفاهی باید بگوییم که اشتباه ترین کار ممکن است که برخی از افراد انجام می دهند. زیرا هر کدام از دو طرف ادعایی نسبت بـه ملک داشته باشند و طرف مقابل نتواند خلاف ادعا را ثابت کند، این کار عواقبی را هم برای مالک و هم مستاجر ایجاد خواهد کرد.

وکیل حقوقی خوب مشهد

شرایط تمدید قرارداد اجاره

برای برقراری و ادامه دادن رابطه حقوقی خاص طرفین برای یک بازه زمانی مشخص بدون آنکه قرارداد جدیدی منعقد شود، می توان طی شرایطی، قرارداد قبلی را تمدید کرد. این شرایط شامل موارد زیر می باشد:

• مالک و مستاجر هر دو برای تمدید قرارداد قصد و رضایت بر انجام  این اقدام را داشته باشند. به این معنا که تمدید به اکراه و اجبار و یا در حالت مستی نبوده باشد.
  • هنگام تمدید قرارداد طرفین باید اهلیت داشته باشند. به این معنا که هنگام تمدید قرارداد، طرفین ( موجر و مستاجر ) نباید مجنون یا سفیه باشند.
  • در تمدید قرارداد اجاره باید موضوع معین باشد. بنابراین باید شماره و تاریخ عقد اجاره ای که قصد تمدید آن را دارند، مشخص کنند.
  • هدف از تمدید قرارداد باید شرعی و قانونی باشد. به عنوان مثال اگر مستاجر در محل مورد اجاره قمارخانه دایر کند، تمدید قرارداد صحیح نیست.

وکیل ملکی خوب مشهد

مدارک لازم برای تمدید قرارداد اجاره

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا، اگر طرفین تصمیم به تمدید قرارداد اجاره را داشته باشند، باید مدارکی ارائه دهند. از جمله:

• اصل شناسنامه طرفین
  • اصل کارت ملی طرفین
  • اصل قرارداد اجاره قبلی
  • اصل سند ملکی مالک
  • اصل وکالت نامه وکیل در صورت تمدید قرارداد توسط وکیل

بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

متن تمدید قرارداد اجاره

طبق توافق طرفین و در حضور شاهدین، پیرو قرارداد اجاره شماره ………. مورخ ………. منعقده فی مابین طرفین، قرارداد فوق با تمام مفاد آن به مدت ………. سال از تاریخ ………. تا ………. با مبلغ ودیعه ………. و اجاره ………. در حضور شاهدین تمدید می گردد.

نکته: هنگام تمدید قرارداد اجاره می توانید هر تغییری که نسبت به قرارداد قبلی مدنظرتان است را در متن تمدید قرارداد نوشته و به امضا طرفین برسانید. این تغییرات می تواند در مورد جریمه دیرکرد برای تاخیر در پرداخت اجاره یا تاخیر در تخلیه ملک و … باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل ملکی مشهد

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در مطلب فوق می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که تمدید قرارداد اجاره از اقداماتی است که افراد زیادی روزانه با آن سر و کار داشته و باید دقت شود تا براساس جدیدترین قوانین صورت بگیرد. بدین ترتیب طرفین یا دچار مشکل نشده و اگر مشکلی هم ایجاد شود بتوانند آن را به بهترین نحو ممکن حل و فصل نمایند. از این رو توصیه می شود قبل از هر اقدامی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل قراردادها مشورت کرده و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.