عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - قانون سفته چیست

قانون سفته چیست

سفته نامی است که بارها آن را شنیده و در موقعیت های مختلف از آن بهره مند شده اید. اما برای اینکه بدانید سفته چه بار حقوقی داشته و چگونه به درستی در موقعیت های مختلف می توانید از آن استفاده کنید، در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید تا اطلاعات مهمی در مورد اینکه قانون سفته چیست بدست آورید.

سفته چیست؟

مطابق ماده ۳۰۷ قانون تجارت، سفته سندی است که به سبب آن شخص صادر کننده متعهد می گردد که مبلغ معین را در وعده معین یا عندالمطالبه در وجه گیرنده آن یا به حواله کرد او پرداخت نماید.

سفته برای اینکه به عنوان یک سند تجاری مورد پذیرش قرار گیرد و از مزایای قانون تجارت برای اسناد تجاری بهره مند شود باید دارای شرایطی از جمله مهر یا امضای صادر کننده، تاریخ صدور، تاریخ پرداخت، مبلغ معین و گیرنده وجه باشد. در نتیجه می توان گفت اصولا سفته نیز از لحاظ شکلی و ماهوی مشابه برات است. ( برات یکی از انواع اسناد تجاری است که جایگزین اسکناس بوده و متضمن یک تعهد به پرداخت وجه در آینده است. )

امروزه سفته از اسناد تجاری رایج در ایران محسوب شده و به طور اکثریت عموم مردم آگاهی ندارند که سفته دارای اثر حقوقی الزام آور بوده و به خاطر اوصاف تجریدی آن باید در صدورش دقت زیادی کرد.

نکته: به گفته ی وکیل سفته ، هر سفته دارای سقف مشخص شده ای است که به میزان همان مبلغ دارای اعتبار بوده و نمی‌توان به پرداخت بیش از آن مبلغ تعهد کرد.

وکیل سفته مشهد

اجزای سفته

در حال حاظر به سفارش اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت، سفته بر اساس نیاز جامعه در قالب کاغذ چاپ شده و طی فرآیند مشخصی در اختیار افراد قرار می گیرد. از موارد پیش بینی شده برای اصالت و امنیت سفته مواردی در نظر گرفته شده است تا جعل آن کار دشواری باشد. از جمله این موارد می توان به نمونه های ذکر شده در ادامه اشاره کرد:

  • استفاده انحصاری از کاغذ واترمارک
  • به کارگیری جوهر امنیتی
  • سریال و سری
  • شکل چاپ شده
  • بارکد

البته نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که به دلیل دست نویس بودن سفته ها،در برخی شرایط امکان دست کاری در آنها وجود داشته و خطراتی صادرکننده سفته را تهدید می کند.

این موضوع را یادآور شویم که هیچ سندی دال بر دست کاری در سفته ارائه شده، وجود نداشته و تنها سندی است که مراجع قضایی می توانند به ان استناد کنند. بنابراین اگر در هر صورتی لاشه سفته از بین برود، دارنده سفته متضرر بوده و عملا سندی  دال بر اینکه از شخصی تعهدی داشته در دست ندارد.

مشاوره حقوقی رایگان مشهد

در ادامه بخوانید: قانون سفته چیست

نحوه نوشتن سفته

طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت، علاوه بر امضا یا مهر سفته باید دارای تاریخ، مبلغ با تمام حروف، نام گیرنده وجه و تاریخ پرداخت باشد. همچنین نوشتن نام خانوادگی صادرکننده، اقامتگاه وی و محل پرداخت سفته نیز از موارد ضروری هنگام نوشتن سفته به شمار می رود.

نکته: وکیل حقوقی می گوید اگر سفته برای شخص خاصی صادر شود، باید نام و نام خانوادگی او در سفته قید گردد و در غیر این صورت باید در این قسمت وجه حامل نوشته شود. زمانی که وجه حامل به جای فرد طلبکار در سفته قید گردد، هر شخصی که سفته را در دست داشته باشد، می تواند مبلغ آن را طلب نماید. همچنین در صورت عدم وجود تاریخ پرداخت مبلغ، سفته عندالمطالبه محسوب شده و به محض مطالبه، صادرکننده باید مبلغ را پرداخت نماید. البته این را به یاد داشته باشید که اگر سفته مطابق مواد قانونی پر نشود، وجاهت قانونی نخواهد داشت.

پشت نویسی سفته

سفته را هم مانند چک می توان با استفاده از پشت نویسی به شخص دیگری واگذار نمود. البته انتقال سفته با امضای دارنده آن صورت خواهد پذیرفت.

نکته: وکیل سفته مشهد می گوید دارنده سفته برای وصول وجه سفته می تواند به شخص دیگری وکالت بدهد. البته باید وکالت برای وصول قید شود.

وکیل سفته مشهد

موارد قانونی بسیاری در وصول سفته وجود دارد که برای طی کردن آنها باید راه های پیچیده ای را پشت سر بگذارید. به همین دلیل توصیه می شود قبل از اقدام به هر کاری با یک وکیل خوب سفته که دارای دانش و تجربه کافی و البته پرونده های بسیاری در این زمینه بوده، مشورت کرده و در جهت گرفتن حق و حقوق قانونی خود راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد برای کسب اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

نحوه اجرای سفته

برای به اجرا گذاشتن سفته بر خلاف چک، فقط می توان از طریق دادگاه وارد عمل شده و از طریق ثبت نمی توان کاری انجام داد.

در ادامه به نحوه اجرای سفته و نکات مهم آن اشاره ای کوتاه می کنیم:

  • در قدم اول بهتر است اقدام به واخواست سفته نمود. هر چند برای اجرای سفته از طریق دادگاه نیازی به این کار نیست.
  • واخواست نامه چاپ شده از بانک ها و دادگاه ها قابل دریافت است.
  • پس از تکمیل واخواست ، آن را به همراه دادخواست به دادگاه ارائه نمایید. ( یک نسخه از این واخواست نامه به صادر کننده سفته ارسال خواهد شد. )
  • این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که اگر در زمان مشخصی اقدام به واخواست سفته نکنید، سفته خاصیت تجاری خود را از دست داده و به عنوان یک سند عادی قابل مطالبه خواهد بود.
  • برای واخواست سفته باید دو درصد ارزش آن را به عنوان هزینه پرداخت نمود.
  • واخواست سفته سبب می شود که شخص از مزایای تجاری بودن سند خود بهره ببرد.
  • بعد از واخواست سفته می توان تقاضای صدور تامین خواسته نمود.
  • اگر دارنده سفته اقدام به واخواست سفته نکند، تقاضای صدور تامین خواسته منوط به تودیع خسارت احتمالی خواهد بود.
  • خسارت تاخیر تادیه از تاریخ واخواست آن محاسبه می شود. در غیر این صورت، تاریخ ثبت دادخواست قانونی برای اجرای سفته ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.
  • بعد از واخواست سفته ظرف مهلت ۱۰ روز، می توان به مدت ۱ سال برای اجرای سفته از طریق دادگاه اقدام نمود.
  • دادگاه صالح برای مطالبه سفته، دادگاه حقوقی می باشد. ( شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به اجرای سفته های تا ۲۰ میلیون تومان را داشته و بیشتر از این مبلغ، دادگاه حقوقی صلاحیت دار رسیدگی خواهد بود. )
  • برای به اجرا گذاشت سفته باید  به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به ارائه دادخواست مطالبه وجه سفته نمود.
  • دادگاه مدارک را مورد بررسی قرار داده و در صورت فراهم بودن شرایط قانونی حکم به پرداخت وجه سفته صادر می نماید.
  • اگر صادر کننده سفته، بدهی خود را نپردازد و اموالی داشته باشد، می توان نسبت به توقیف اموال وی اقدام کرد.
  • اگر صادر کننده سفته فاقد هرگونه اموالی باشد، با درخواست خواهان، صادرکننده سفته بازداشت خواهد شد.
  • در صورت درخواست بررسی اعسار از طرف صادرکننده سفته، چنانچه درخواست وی در دادگاه احراز گردد، بدهی وی قسط بندی خواهد شد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات کاملی که در مطلب فوق در مورد اینکه قانون سفته چیست خواندید، می توانید با دریافت وقت مشاوره با بهترین وکیل حقوقی مشهد که بر کلیه ی  قوانین مربوط به اسناد تجاری تسلط کامل دارد، دعاوی مربوط به برات، سفته و چک را پیگیری نمایید. در این صورت خواهید توانست از حقوق قانونی خود در این رابطه به بهترین شکل ممکن دفاع نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915