عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - نحوه ابطال معاملات صوری

نحوه ابطال معاملات صوری

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در این مطلب سعی دارد نحوه ابطال معاملات صوری را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بهترین وکیل مشهد همراه شوید.

معاملات صوری چیست؟

معامله ای که اساس و پایه ی آن با دروغ و به نیت فرار از دین بوده که فقط ظاهراً به صورت معامله انجام می شود، صوری خواهند بود. معامله هایی که به صورت صوری منعقد می شوند غیر قانونی بوده و مجازات در پی خواهد داشت.

افراد برای انجام کارهای متعددی اقدام به انعقاد معاملات صوری می کنند. از جمله:

  • جهت اخذ وام
  • فرار از دین
  • فرار از مهریه
  • فرار از ربا
  • دریافت وام مسکن
  • و …

با وجود اینکه برخی افراد اقدام به انجام معاملات صوری می کنند، اما باید بدانند که دلیل این نوع معاملات هر چه که باشد، باطل بوده و هیچ اثر حقوقی بر جای نمی گذارد.

وکیل ابطال معاملات صوری مشهد

به طور معمول در معامله صوری سه نفر دخیل هستند:

  • انتقال دهنده: شخص بدهکار که به علت فرار از بدهی، اقدام به فروش یا انتقال اموال کرده است.
  • انتقال گیرنده: شخص انتقال گیرنده که اموال به او منتقل شده است.
  • طلبکار: فردی که معامله برای فرار از دست بدهی او انجام شده و می‌تواند نسبت به انجام این معامله شکایت کند.

نحوه اثبات معامله صوری

برای اثبات معامله صوری موردی که بسیار مهم است، تاریخ معامله بوده، چرا که اگر تاریخ معامله انجام شده به تاریخ دعوایی که طلبکار علیه بدهکار مطرح کرده است، نزدیک باشد، دلیلی محکم برای اثبات صوری بودن معامله خواهد بود. چرا که هر معامله ای برای اینکه درست بوده و صحت داشته باشد باید دارای ارکانی باشد. این ارکان شامل موارد زیر می باشند:

  • قصد طرفین و رضای آن ها
  • اهلیت طرفین
  • موضوع معین که مورد معامله باشد
  • مشروعیت جهت معامله

وکیل انعقاد عقود مشهد

در ادامه می خوانید: نحوه ابطال معاملات صوری

حال آنچه که موجب باطل شدن معاملات صوری می شود این است که صورت معامله با قصد معامله تعارض داشته و فرد عقد بیع را به نیت اینکه اموالش به دست طلبکارانش نیافتد، به افراد مورد اعتمادش واگذار میکند. در این معاملات مراحل انتقال مالکیت به صورت قانونی و ثبتی انجام شده اما ثمنی برای معامله رد بدل نمی شود که این امر خود دلیل محکم دیگری برای اثبات صوری بودن معامله در دادگاه خواهد بود.

نکته: در مواقعی که از فردی طلبکار هستید می توانید با تقدیم دادخواست به دادگاه موجب صدور حکم مبنی بر توقیف اموال مدیون تا میزان بدهی از طریق دادگاه شوید.

وکیل اثبات معاملات صوری

توصیه می شود قبل از اینکه اقدامی برای اثبات صوری بودن معامله انجام دهید، حتما با یک وکیل مجرب و حرفه ای مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در غیر این صورت موجب ضرر و زیان نسبت به خود خواهید شد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل چک مشهد در تماس باشید.

مجازات معاملات صوری

در صورتی که معامله به صورت صوری انجام شود، آثار و مجازاتی برای فردی که اموالش را انتقال داده است به همراه دارد. بنابراین در حقوق ایران مجازاتی که قانون گذار برای معاملات صوری در نظر گرفته است، حبس از ۶ ماه تا دو سال یا جرای نقدی از ۶ میلیون تومان تا ۲۴ میلیون تومان یا جرای نقدی معادل نصف محکوم به می باشد.

نحوه ابطال معاملات صوری

نحوه ابطال معامله صوری با توجه به نوع معامله متغیر می باشد. از این رو بهترین اقدام این است که با یک وکیل خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم در خصوص نوع پرونده خود را دریافت نمایید.

بعد از اینکه موفق به اثبات و ابطال معامله صوری در دادگاه شدید و دادگاه رای مقتضی را صادر نمود، این رای جنبه اعلامی داشته و اجراییه صادر نمی‌شود. بنابراین محکوم له می تواند با رای قطعی صادره نسبت به احقاق حقوق خویش اقدام نماید.

در صورتی که برای معامله صوری سندی رسمی تنظیم شده باشد، پرونده اجرایی برای آن تشکیل شده و مدیر اجرایی اقدام به ارسال یک نسخه رای قطعی و نامه جهت ابطال سند رسمی و کد رهگیری اخذ شده به دفتر اسناد رسمی می نماید.

وکیل کیفری مشهد

نمونه دادخواست ابطال معامله صوری

ریاست محترم شعبه …… مجتمع قضایی …… شهرستان ……….

با سلام و احترام به استحضار می رسانم همسر بنده در مورخه ………. پس از صدور حکم قطعی برای پرداخت مهریه بنده تمامی اموال خود را به بستگان و خویشاوندان نزدیک خود منتقل نمود. دادنامه مربوط به پرداخت مهریه بنده نیز به پیوست دادخواست می باشد. چنانچه تاریخ انعقاد معاملات را مشاهده کنید در کمال ناباوری خواهید دید که ظرف سه روز از تاریخ صدور دادنامه ایشان اقدام به انجام معامله صوری به قصد فرار از دین نمودند. تمامی خریداران اموال ایشان نیز از بستگان درجه یک او هستند. مع هذا با توجه به جهات ذکر شده، و با عنایت به صوری بودن معامله تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی مبنی بر ابطال معامله مورد استدعا است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد گاهی افراد با زیر پاگذاشتن قانون اقدام به انجام معاملات صوری می کنند که این عمل جرم بوده و در صورت اثبات آن در دادگاه برای وی مجازات در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است در صورت مواجهه با چنین مشکلی حتما با وکیل خوب مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در این صورت خواهید توانست با خیالی آسوده جلوی ضرر و زیان های بعدی را بگیرید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915