عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - ابطال صلح نامه و شرایط آن

ابطال صلح نامه و شرایط آن

در دنیای امروز صلح یکی از قراردادهای پرکاربرد و البته مهمی است که کمتر کسی درمورد آن اطلاعات دقیق دارد. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مطلب سعی دارد به توضیح اینکه صلح چیست و ابطال صلح نامه و شرایط آن به چه نحو است اطلاعاتی را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهد. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل خوب همراه شوید.

صلح نامه چیست؟

صلح نامه، نامه ای است که از طریق آن فردی با شخص دیگری سازش کرده و از این طریق مقداری از مال یا منفعت خود را به او می دهد. گذشتن از طلب و یا حق خود هم می توان از طریق صلح نامه چه در مقابل عوض باشد یا بدون عوض، انجام شود.

نکته: عقد صلح می تواند بر دو قسم باشد:

  • صلحی که با توافق و سازش طرفین برای پایان دادن دعوی مورد استفاده قرار گرفته و تنظیم شده است.
  • صلحی که بصورت عرفی جایگزین سایر عقود مانند بیع (نقل و انتقال) یا اجاره بوده و بر این مبنا تنظیم گردیده است.

بهتر است بدانید که تنظیم صلح نامه دارای شرایطی بوده که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

شرایط و ویژگی‌های صلح

برای اینکه صلحی به صورت درست انجام شود باید دارای ارکانی باشد. از جمله:

  • مصالح یعنی فردی که مال خود را از طریق صلح به دیگری می دهد.
  • متصالح یعنی فردی که مال صلح شده را قبول می کند.
  • مورد صلح یعنی مال یا موضوعی که در مورد آن قرار صلح انجام شده است.
  • مال الصلح یعنی مالی که در قبال پذیرش پیشنهاد صلح از طرف یکی از طرفین دریافت می گردد.

بهترین وکیل ابطال صلح نامه

نکته: صلح نیز می تواند به صورت رایگان و یا از طریق صلح محاباتی انجام شود. صلح محاباتی به این معنا است که عوض در آن ناچیز باشد. به عنوان مثال فردی ماشین خود را در قبال دریافت یک شاخع نبات صلح کند.

به یاد داشته باشید که برای صحت صلح باید مورد صلح معین باشد. زیرا معین بودن از شرایط اساسی صحت معاملات است.

ابطال صلح نامه و شرایط آن

حال که با صلح نامه، اقسام و شرایط آن آشنا شدید بهتر است بدانید که صلح نامه از عقود قانونی بوده که با انعقاد آن آثاری ایجاد می شود. مانند:

  • عدم ابطال صلح یا فسخ آن مگر به حکم قانون.
  • معتبر بودن صلح پس از فوت طرفین.
  • مقدار صلح که می تواند تمام اموال یا مقداری از آن باشد.
  • و …

وکیل حقوقی مشهد

ابطال صلح نامه یکی از دعاوی حقوقی پیچیده در مراجع قضایی است. لذا پیشنهاد ما به شما قبل از هر اقدام حقوقی، مشاوره رایگان با وکیل پایه یک دادگستری است که تا قبل از گرفتار شدن، بتوانید راه حل مناسبی را پیدا کنید.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل ابطال صلح نامه مشهد در تماس باشید.

شرایط ابطال صلح نامه

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا می دانید که طبق ماده ۷۶۰ قانون مدنی که در آن اشاره شده صلح عقدی لازم بوده و به هیچ عنوان به هم نمی خورد مگر در صورت وجود شرایطی که از طریق دادگاه به آن رسیدگی شده باشد. از جمله:

  • ارکان صلح نامه از اعتبار کافی برخوردار نباشد. چنانچه در هر کدام از ارکان ابهاماتی وجود داشته باشد و یا اصلا قید نشده باشد، صلح نامه باطل خواهد بود. ارکان صلح نامه شامل مصالح، متصالح، مورد صلح و مال الصلح است.
  • اگر طرفین معامله صلاحیت بر این امر را نداشته باشند موجب باطل شدن صلح نامه می شود. زیرا  از مهم ترین شرایط اعتبار صلح نامه اهلیت داشتن طرفین ( عاقل و بالغ بودن ) معامله است.
  • عدم شرعیت در موضوع یا مال موجب بطلان صلح نامه می گردد. زیرا شرعی بودن معامله یکی از الزامات اعتبار عقود در قانون مدنی است.
  • اگر مشخص شود که موضوع صلح منتفی بوده، صلح نامه باطل خواهد بود.
  • عدم قصد و رضایت طرفین هم موجب بطلان صلح نامه می شود. بنابراین اگر یکی از طرفین با اکراه یا تهدید صلح را قبول کند صلح نامه باطل است.
  • و …

وکیل ابطال عقود مشهد

نحوه ابطال صلح نامه

برای ابطال صلح نامه در دادگاه باید از ادله اثبات دعوا استفاده کرد. قاضی دادگاه بر اساس ادله ارائه شده برای اثبات موضوع حکم صادر خواهد کرد. بنابراین برای ابطال صلح نامه یا هر اداعای دیگری در دادگاه می توان از موارد اشاره شده در ادامه به عنوان دلایل اثبات دعوا استفاده کرد. از جمله:

  • اقرار
  • اسناد کتبی
  • شهادت شهود
  • قسم
  • امارات

نکته: وقتی صلح نامه ارکان اساسی تنظیم قرارداد را نداشته باشد و یا سایر شرایطی قانونی که باعث باطل شدن صلح نامه می شود را دارا باشد، می توان با طرح دعوای ابطال صلح نامه از دادگاه درخواست کرد که صلح نامه را باطل کند.

وکیل حقوقی مشهد

در این مطلب می خوانید: ابطال صلح نامه و شرایط آن

نمونه لایحه عقد صلح باطل

ریاست محترم شعبه دادگاه عمومی حقوقی شهرستان …..

با سلام و احترام در مورد پرونده کلاسه ………. که وققت رسیدگی برای ………. ساعت ………. تعیین شده، توکیلا از ناحیه موکل به استحضار می رساند:

صلح نامه عادی که خواهان ارائه نموده و گفته است که سال ها قبل تنظیم شده است مربوط به ماه گذشته بوده که با احضار شهودی که آن را امضا کرده اند حقیقت روشن می شود. اما با فرض محال که تاریخ عقد صلح هم صحیح تلقی نماییم، از آنجایی که مطابق مواد ۲۵۷ و ۶۶۷ و ۶۷۴ قانون مدنی مکلف است رعایت غبطه موکل را بنماید و در ما نحن فی خواهان محترم مدعی است به عنوان وکیل از طرف موکل اقدام به صلح نموده و صلح یک ملک چند میلیاردی به خود در برابر یک شاخه نبات که اصلا چیزی محسوب نمی شود، عدم رعایت غبطه و مصلحت موکل است و عقد در این موارد باطل است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل ابطال عقود مشهد

نتیجه گیری

در مطالب فوق سعی بر آن داشتیم تا همه چیز درباره بطلان عقد صلح و شرایط و ویژگی های آن را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. اما از آنجایی که ابطال صلح نامه یکی از موضوعات مهم و همواره مطرح دعاوی حقوقی است، توصیه می شود قبل از هر کاری با یک وکیل حقوقی خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. از این رو می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس بوده و مشاوره رایگان دریافت نمایید. همچنین می توانید پیگیری پرونده حقوقی خود را به این وکیل مشهد سپرده و در کمترین زمان ممکن نتیجه مطلوب را بدست آورید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915