عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - نحوه محاسبه دیه در تصادف ۵۰ ۵۰

نحوه محاسبه دیه در تصادف ۵۰ ۵۰

به طور معمول هر تصادفی مقصری داشته و پرداخت خسارتی را در پی دارد. اما خسارت در تصادف ۵۰ ۵۰ یکی از دغدغه‌های افراد در حوادث رانندگی است. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل دیه مشهد قصد دارد این مطلب را به نحوه محاسبه دیه در تصادف ۵۰ ۵۰ اخصاص داده و نکات ارزشمندی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. از این رو تا انتها نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شوید.

تصادف ۵۰ ۵۰ چیست؟

در تصادفات رانندگی که روزانه شاهد آن هستیم، افسر راهنمایی و رانندگی با تعیین درصد، مقصر بودن طرفین را در تصادفات مشخص می کنند. در شرایطی که افسر درصد ۵۰ ۵۰ را برای تصادف رخ داده تشخیص می دهد، یعنی طرفین به یک اندازه مقصر بوده و هر دو طرف موظف به جبران خسارت با بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه هستند. البته ارائه کروکی تصادف ۵۰ ۵۰ توسط افسر به طرفین برای جبران خسارت لازم بوده و یک امر مهم در نظر گرفته می شود.

نکته: در تصادفات ۵۰ ۵۰ اگر یکی از راننده ها بیمه نداشته باشد، خود موظف به جبران خسارت وارده بوده و فرد زیان دیده می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و برای دریافت خسارت از راننده مقصر اقدام نماید.

وکیل دیه تصادفات مشهد

نحوه محاسبه دیه در تصادف ۵۰ ۵۰

با توجه به ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی دیه در چنین تصادفاتی زمانی پرداخت می شود که تصادف منجر به جرح و یا فوت شده باشد. زیرا در این نوع تصادفات دیه مشخص بوده و طرفیت مقصر حادثه موظف هستند که نیمی از دیه را پرداخت نمایند. در این راستا اگر در حادثه رخ داده که منجر به فوت شده است، افسر یک راننده را ۶۰% مقصر و راننده دیگر را ۴۰% مقصر بشناسد، هر دو راننده موظف به پرداخت نصف دیه خواهند بود. زیرا این موضوع تاثیری بر روی میزان مسئولیت طرفین نخواهد داشت.

نکته: اگر سه وسیله با هم تصادف کرده باشند، هر یک از رانندگان مقصر در تصادف، موظف به پرداخت یک سوم دیه راننده‌های مقابل و سرنشینان آن‌ها خواهند بود.

شرایط پرداخت دیه در تصادفات ۵۰ ۵۰

وکیل مطالبه دیه چنین بیان می دارد که اگر در تصادفی که مقصر آن به صورت ۵۰ ۵۰ است، دارای بیمه معتبر بوده باشد، طبق قوانین بیمه مرکزی، شرکت بیمه مسئول جبران خسارت بوده و باید با توجه به میزان خسارت وارده به جبران آن بپردازد. حال اگر در چنین تصادفی هر دو راننده فوت شوند، خانواده ی آنها می توانند با هم توافق کرده و از اموال به جای مانده از متوفی خسارت ئارده را جبران نمایند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید

نکات مهم نحوه محاسبه دیه در تصادف ۵۰ ۵۰

  • برای تصادفاتی که ۵۰ ۵۰ هستند،  نوع وسیله نقیله طرفین مطرح نبوده و هر یک از طرفین باید نیمی از خسارت وارد شده به طرف مقابل را پرداخت کند.
  • در تصادف ۵۰ ۵۰ که منجر به جرح یکی از راننده ها شده است، نیمی از دیه را راننده مقابل پرداخت خواهد کرد.
  •  اگر در چنین تصادفی سرنشینان یکی از خودروها مصدوم شوند، نیمی از دیه توسط بیمه شخص ثالث راننده خودرو و نیمی دیگر توسط بیمه شخص ثالث خودروی مقابل پرداخت خواهد شد.
  • تصادف ۵۰ ۵۰ علاوه‌بر جنبه خصوصی، جنبه عمومی هم دارد. از این رو ممکن است دادگاه از ۳ ماه تا ۳ سال حبس و جریمه نقدی هم در نظر بگیرد.
  • اگر خسارت واردشده در محدوده پوشش بیمه بدنه باشد، راننده می‌تواند از این بیمه هم برای پرداخت خسارت استفاده کند.
  • سقف پوشش بیمه‌ها در تصادف ۵۰ ۵۰ به میزان پوشش انتخابی راننده، بستگی دارد. اما بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه بسیاری از خسارات واردشده را جبران می‌کنند.

نکته: اگر موعد تمدید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرویتان نزدیک است، توصیه می شود هرچه سریع‌تر برای تمدید آن اقدام نمایید. زیرا در شرایط بحرانی هیچ‌چیز به اندازه بیمه نمی تواند خیالتان را راحت نمی‌کند.

وکیل مطالبه دیه مشهد

نمونه دادخواست مطالبه دیه منجر به جرح در تصادف

ریاست محترم دادگاه ……….
با عرض سلام و احترام
وفق مدارک پیوست اینجانب ………. در تاریخ ………. در خیابان ………………………… در حال تردد بودم که متاسفانه با خوردرو ………. برخورد کردم و دچار صدمات بدنی از جمله شکستگی پا شدم. افسر راهنمایی و رانندگی تصادف را ۵۰ ۵۰ تشخیص داده و کروکی آن را کشیده است. حال از آنجایی که طرف مقابل فاقد بیمه نامه بوده، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی مبنی بر پرداخت دیه از این مقام محترم مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که باید قبل از وقوع حادثه ای، شرایط همه شرکت‌های بیمه را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. در این صورت می توانید با پرداخت مناسب‌ترین هزینه از بیشترین پوشش‌ها بهره‌مند شده و نگرانی های خود را به حداقل ممکن برسانید.

در صورت بروز حادثه ای که نیاز به جبران خسارت و دریافت دیه دارد، توصیه می شود قبل از هر کاری با یک وکیل دیه خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا یک وکیل متخصص دیه به قوانین اشراف داشته و با استفاده از دانش و تجربه خود، مانع تضییع حقوق شما می شود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915