عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

در حقوق کیفری ایران، جرایم غیر قابل گذشت شامل جرایمی است که بر نظم عمومی و امنیت جامعه تاثیرگذار است. بنابراین گذشت شاکی نیز تاثیر متفاوتی بر شروع به تعقیب، ادامه تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات جرم خواهد داشت. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا اطلاعات جامعی درباره گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت بدست آورید.

جرایم غیر قابل گذشت چیست؟

به طور کلی جرایم به دو دسته تقسیم می شوند:

  • جرایم قابل گذشت: در این نوع جرایم با گذشت شاکی و یا تفاهم صورت گرفته بین طرفین، دعوا خاتمه یافته و از تعقیب و مجازات مجرم صرف نظر و چشم پوشی می شود.
  • جرایم غیر قابل گذشت: در این نوع جرایم شکایت یا گذشت شاکی خصوصی در شروع به تعقیب، رسیدگی، و اجرای مجازات تأثیر زیادی نداشته و در دسته جرایم عمومی قرار می گیرند. البته در برخی مواقع گذشت شاکی می‌تواند به عنوان یکی از جهات تخفیف مجازات در نظر گرفته شده و یا منجر به تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، یا حتی معافیت قضایی شود.

وکیل جرایم غیر قابل گذشت مشهد

با در نظر گرفتن تعاریف بالا با توجه به نوع جرم ارتکابی، دانستیم که گذشت شاکی تاثیر متفاوتی بر فرایند رسیدگی و اجرای مجازات خواهد داشت. در نتیجه هر زمان جرمی محقق می شود، اگر جنبه عمومی داشته و بر روی نظم عمومی تاثیر بگذارد، دادستان می تواند به عنوان مدعی العموم پیگیری های لازم در این خصوص را انجام دهد. زیرا در جرایم غیر قابل گذشت شروع به تعقیب، رسیدگی، ادامه رسیدگی به جرم و اجرای مجازات آن، منحصر به شکایت شاکی خصوصی نخواهد بود.

در این مطلب می خوانید: گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

وکیل خوب مشهد

تفاوت جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت

  • در جرایم قابل گذشت باید شکایت توسط شاکی خصوصی مطرح شود. اما در جرایم غیر قابل گذشت، دادستان به عنوان مدعی العموم بوده و می تواند پیگیری های لازم را در مورد جرم روی داده انجام دهد. در نتیجه نیازی به وجود شاکی خصوصی نیست.
  • جرایم قابل گذشت در قانون ذکر شده اند. حال اگر جرمی در قانون ذکر نشده باشد، اصل بر غیر قابل گذشت بودن آن جرم است. البته به استثناء جرایمی که شرعا دارای جنبه ی حق الناسی بوده و قابل گذشت هستند.
  • در جرایم قابل گذشت رضایت شاکی منجر به خاتمه یافتن پرونده و آزادی مجرم می شود. اما در جرایم غیر قابل گذشت، اگر شاکی گذشت نماید، این مسئله از جهات تخفیف محسوب می شود.
  • و …

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری فردی است که پروانه وکالت خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت کرده و نسبت به تمامی قوانین کیفری و جزایی ایران اطلاعات جامع و کامل دارد. از این رو حضور یک وکیل کیفری خوب در پرونده های جرایم غیرقابل گذشت می تواند بسیار کارساز بوده و نتیجه مطلوب تری داشته باشد. از این رو توصیه می شود در اولین فرصت ممکن با بهترین وکیل کیفری مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

در جرایم قابل گذشت، رضایت شاکی نسبت به اینکه در چه مرحله ای انجام شده است، می تواند سبب صدور قرار موقوفی تعقیب و موقوفی اجرای مجازات شود. اما در جرایم غیر قابل گذشت، تاثیر رضایت شاکی متفاوت بوده و فقط موجب تخفیف مجازات می شود. در نتیجه تاثیری بر شروع تعقیب، ادامه آن، رسیدگی به جرم و اجرای مجازات جرم، نخواهد داشت.

نکته: رضایت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت سبب سقوط مجازات به طور کامل نمی شود.

تاثیر رضایت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

طبق قسمت دوم ماده ۲۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری، در صورت فراهم بودن شرایط صدور قرار تعلیق تعقیب پس از رضایت قطعی شاکی، دادستان می‌ تواند از کیفر خواست عدول و تعقیب را معلق نماید. همچنین طبق ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری، محکوم علیه می تواند پس از قطعی شدن حکم. با گذشت شاکی، از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، درخواست تجدیدنظر در میزان مجازات را بنماید.

برای اطلاع از رضایت شاکی پس از قطعیت حکم روی متن کلیک نمایید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل جرایم غیر قابل گذشت مشهد

نتیجه گیری

گاهی مواقع جنبه عمومی جرم بر جنبه خصوصی آن­ ارجحیت داشته و قانونگذار در رابطه با این نوع جرایم سخت­گیری بیشتری اعمال می‌نماید. زیرا نظم و امنیت عمومی جامعه تهدید شده و جزو جرایم غیر قابل گذشت محسوب می‌­شوند. در چنین مواقعی حضور یک وکیل کیفری متخصص می تواند در روند پرونده تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین اگر درگیر چنین پرونده در محاکم هستید توصیه اکید می شود. از کمک یک وکیل کیفری خبره بهره جسته و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که اگر فرصت مراجعه حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می‌توانید در زمانبندی مورد نظر خود با وکیل آنلاین گفتگو نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915