عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - شرایط رفع سوء اثر از چک برگشتی

شرایط رفع سوء اثر از چک برگشتی

زیاد شدن حجم چک های برگشتی باعث شده تا قانون جدیدی توسط بانک مرکزی تعیین و شرایط سخت تری برای افرادی که چک برگشت خورده دارند، در نظر گرفته شود. از این رو در ادامه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا از شرایط رفع سوء اثر از چک برگشتی اطلاع پیدا کرده و مانع بروز مشکلات بعدی شوید.

رفع سوء اثر از چک برگشتی چیست؟

رفع سوء اثر به معنای از بین بردن بوده و هر زمان که چکی برگشت زده می شود، این اثر باید از سابقه ی مالی صادرکننده چک از بین برود. در غیر این صورت سیستم بانکی دارنده حساب را در لیست بدحسابان قرار داده و عواقبی برای وی خواهد داشت. البته باید در نظر داشت که برای رفع سوء اثر از چک برگشتی شرایط خاص خود را داشته و باید مراحلی را طی نمود تا رفع سوء اثر چک صورت گیرد.

 وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

شرایط رفع سوء اثر از چک برگشتی

برای اینکه بتوان چکی را رفع سوء اثر نمود، وجود این دو شرط لازمه کار است. از جمله:

  1. اولین شرط به پایان رسیدن مدت قانونی مشخص شده برای رفع سوء اثر چک بدون لاشه یا با لاشه چک و رفع مسدودی حساب چک برگشتی است. این مدت زمان از ۷ سال به ۳ سال کاهش پیدا کرده و بعد از گذشت این مدت به صورت خودکار رفع سوءاثر می شود.
  2. دومین شرط برای رفع سوءاثر از چک برگشتی را می توان عدم ثبت شکایت کیفری و یا حقوقی دانست. بنابراین اگر هیچ شکایتی از صادر کننده چک نشده باشد، بعد از گذشت ۳ سال به طور خودکار بانک مرکزی اقدام به رفع سوءاثر می کند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

نحوه رفع سوء اثر از چک برگشتی

طبق رویه بند ۳ ماده ۵ قانون صدور چک برای رفع سوء اثر چک می توان مراحل مختلفی را طی نمود. از جمله:

  • تامین موجودی حساب اصلی ترین و البته مهم ترین بخش برای رفع سوء اثر چک است. بنابراین دارنده حساب باید در اولین فرصت ممکن کسری موجودی حساب خود را واریز نماید. بعد از برداشت مبلغ توسط دارنده چک، وی باید رضایت نامه کتبی نوشته و به بانک ارائه دهد تا بانک سابقه چک برگشتی را از سابقه دارنده حساب رفع کند.
  • در این روش صادرکننده چک باید با پرداخت یا توافق و یا هر روش دیگری لاشه چک را پس گرفته و به بانک ارائه دهد. سپس بعد از ارائه لاشه چک، رسید دریافت کرده و منتظر رفع سوءاثر بماند.
  • در برخی مواقع صاحب حساب مبلغی را به دارنده چک پرداخت کرده، اما امکان ارائه لاشه چک به بانک وجود ندارد. مانند مفقودشدن چک، به سرقت رفتن چک و … . در چنین مواقعی دارنده چک بایستی به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه کرده و رضایت نامه ای را امضا کند. سپس صاحب حساب باید رضایت نامه را که با مهر دفترخانه ممهور شده به بانک ارائه ده. در این صورت بانک اقدامات لازم را پس از دریافت رضایت نامه برای رفع سوء اثر چک انجام خواهد داد.
عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

در این مطلب می خوانید: شرایط رفع سوء اثر از چک برگشتی

  • اگر دارنده حساب به چک و یا دارنده آن دسترسی نداشته باشد، باید مبلغ چک را به حساب جاری خود واریز کرده تا بانک آن را به مدت ۱۲ ماه مسدود و تا تعیین تکلیف قطعی چک قابل برداشت نباشد. در این صورت صاحب حساب می تواند با ارائه درخواست کتبی به بانک، تقاضای رفع سوءاثر از چک خود را داشته باشد. البته ناگفته نماند که برای این اقدام حساب بانکی نباید توسط دستور مراجع قضایی مسدود شده باشد.
  • با ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی برای چک نیز می توان اقدام به رفع سوءاثر از چک نمود.
  • ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در مورد چک یکی دیگر از روش های رفع سوءاثر است. زیرا در برخی مواقع شخص در برابر چک اصلا مدیون نبوده است. در نتیجه بانک می تواند با استفاده از حکم دادگاه اقدام به رفع سوءاثر از چک برگشتی نماید.
  • همانطور که در بخش قبلی هم ذکر شد، اگر هیچ اقدامی توسط صادرکننده چک انجام نشود. بانک مرکزی پس از گذشت ۳ سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت آن، اگر هیچ شکایت کیفری و حقوقی، بر روی چک ثبت نشده باشد، دستور رفع سابقه چک برگشتی را داده و به صورت خودکار، از سامانه بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌ شود.

وکیل چک برگشتی مشهد

نحوه استعلام از رفع سوء اثر چک برگشتی

استعلام از رفع سوءاثر از چک برگشتی در صورتی که تعداد آنها زیاد باشد، به صورت حضوری بوده و اگر تعداد انها کم باشد، می توان اپلیکیشن ساد ۲۴ را نصب کرده و پیگیری های لازم را انجام داد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل چک صیادی مشهد

نتیجه گیری

اگر به هر دلیلی چک شما برگشت خورده و نامتان در لیست بدهای سیستم بانکی ثبت شده است. می توانید با دریافت مشاوره از یک وکیل متخصص حقوقی بهترین روش برای رفع سوءاثر را انتخاب کرده و اقدامات لازم را نیز انجام دهید. در این صورت نامتان از این لیست خارج شده و می توانید از خدمات و تسهیلات بانکی مانند سابق بهره‌مند شوید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915