عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جبران خسارت در تصادف با خودروهای لوکس

جبران خسارت در تصادف با خودروهای لوکس

تصادف با خودروی لوکس همیشه دغدغه بسیاری از رانندگان است. زیرا عموم افراد بر این باورند که تصادف با این خودروها هزینه های گزافی بر اقشار ضعیف جامعه متحمل می کند. اما قوانین موجود در این باره خلاف این موضوع را بیان کرده تا مانع پرداخت این هزینه های بالا برای اقشار ضعیف شود. از این رو برای اطلاع از نحوه جبران خسارت در تصادف با خودروهای لوکس حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید.

خودرو لوکس چه خودروهایی هستند؟

شورای عالی بیمه در راستای اجرای ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، تعریفی از خودروی متعارف و نامتعارف برای تعیین خسارت در بیمه شخص ثالث ارائه کرده است. از این رو خودروهای لوکس وسایل نقلیه شخصی هستند که از آنها به عنوان خودروی نامتعارف یاد شده و قیمت آنها از نصف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات جانی بیشتر است. در مقابل ماشین‌هایی با قیمت کمتر از ۵۰ درصد نرخ دیه ماه‌های حرام هر سال در دسته ی خودروهای متعارف دسته‌بندی می‌شوند.

طبق قانون در تصادفی که بین خودروهای معمولی با خودروهای نامتعارف رخ می دهد، فرد مقصر هیچ اجباری بر پرداخت مابقی خسارت نداشته و زیان دیده نمی تواند از مقصر حادثه برای دریافت خسارت بیشتر شکایت نماید. بنابراین محاسبه خسارت خودروی گران قیمت که نصف دیه یک فرد کامل است برای تعیین متعارف یا نامتعارف بودن خودروها به کار رفته و مقصر حادثه موظف است به میزان تعیین شده که هر ساله با توجه به میزان تورم مشخص می شود، خسارت پرداخت کند. در نتیجه از نظر قانون نصف دیه یک فرد کامل با قیمت گران‌ترین خودروی متعارف برابری خواهد کرد.

وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

بیمه بدنه ماشین گران قیمت

با توجه به قانون بیمه شخص ثالث که در بالا بیان کردیم، خرید بیمه بدنه برای خودروهای نامتعارف ضروری بوده و بیشتر احساس نیاز می شود. زیرا زمانی که بیمه شخص ثالث باقیمانده خسارت را پرداخت نمی کند، بیمه بدنه این مبلغ را تقبل خواهد نمود.

نکته: با در نظر گرفتن این موضوع که ارزش خودرو در محاسبه بیمه بدنه یکی از گزینه‌های بسیار مهم بوده، مالکان خودروهای لوکس باید با افزایش قیمت ارز و بالارفتن قیمت خودرو، نسبت به خرید الحاقیه افزایش سرمایه در بیمه بدنه اقدام نمایند.

در این مطلب می خوانید: جبران خسارت در تصادف با خودروهای لوکس

شرایط دریافت خسارت خودروی نامتعارف

خودروهای لوکس حتی زمانی که در تصادفات آسیب های جزئی می بینند، هزینه های بالایی را برای مالک متحمل می شوند. از این رو فقط بیمه بدنه است که می تواند خسارت ایجاد شده به این نوع خودروها را جبران و پرداخت نماید.

البته چند سالی می شود که تبصره ۳ ماده ۸ قانون جدید بیمه شخص ثالث تعیین کننده میزان مبلغ خسارت خودروهای نامتعارف است. از این رو طبق این تبصره حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام است.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

نکات مهم درباره خودروهای نامتعارف

  • در تصادفات خودروهای لوکس، اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشد، شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی این خودروهای لوکس، بالاترین مبلغ خسارت وارده به گران‌ترین خودروی متعارف آن سال را در نظر می‌گیرند.
  • اگر خودروی نامتعارف قطعاتی داشته باشد که نمونه یا مشابه آن در بین خودروهای متعارف نباشد، قیمت قطعه مشابه در خودروی متعارف ملاک محاسبه خسارت خواهد بود.
  • در تصادفات با خودروهای لوکس، اگر راننده مقصر فاقد بیمه شخص ثالث باشد، قانون خودرو نامتعارف قبلی برای پرداخت خسارت در نظر گرفته خواهد شد.

وکیل تصادف با خوردو نامتعارف

نکته: فرمول قانون خودرو نامتعارف قبلی به این نحو است: میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیاندیده

افت قیمت خودروی نامتعارف

متناسب با خسارتی که به خودروی نامتعارف وارد شده است، افت قیمت خودرو کم و زیاد بوده و باعث ایجاد نگرانی دیگری برای مالکان خودروهای گران قیمت می شود. بنابراین در تصادفات خودروهای لوکس علاوه بر هزینه‌های تعمیر خودرو، هزینه افت قیمت خودرو نامتعارف بخش دیگری از ماجرا خواهد بود. زیرا طبق قانون بیمه شخص ثالث جمع خسارات مالی که به خودرو وارد شده و افت قیمت آن، نباید از سقف تعهد مالی شخص ثالث در هر سال بیشتر باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل افت قیمت خودرو مشهد

نتیجه گیری

آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی موثر بوده و مانع بروز اختلافات شخصی و جمعی می شود. در این راستا اطلاع از نحوه جبران خسارت در تصادف با خودروهای لوکس از این موضوع مستثنا نبوده و باعث جلوگیری از مشکلات متعددی می شود. بنابراین توصیه می شود در صورت عدم آشنایی با قوانین موجود در جامعه، در صورت بروز هر مشکلی با یک وکیل حقوقی خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا در چنین شرایطی فقط با رهنمودهای قانونی درست می توانید از حقوق خود دفاع نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915