عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای وقف چگونه مطرح می شود

دعوای وقف چگونه مطرح می شود

هنگامی که مالکیت و یا وقفیت ملکی میان طرفین مورد اختلاف واقع می شود، اصل بر ملکیت بوده و مدعی وقف باید دعوی را اثبات کند. حال در این مطلب تحت عنوان دعوای وقف چگونه مطرح می شود، عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد سعی در توضیح مسائل پیرامون این نوع دعاوی را دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

وقف چیست؟

عقودی که مطابق با آن مالک عین مال خود را حبس کرده و اجازه نقل و انتقال آن را سلب می کند، وقف نام داشته و بعد از انجام این عمل، مالک نسبت به مال دیگر مالکیتی ندارد. پس با در نظر گرفتن معنی وقف می توان گفت که منافع مال برای گروه خاصی که وقف‌کننده در نظر داشته اختصاص داشته و می‌تواند در زمینه های مختلف مانند امور فرهنگی، امور بهداشتی، امور اجتماعی و امور مذهبی انجام شود.

عباس شفیعی وکیل وقف مشهد

انواع وقف

وقف به دو نوع عام و خاص تقسیم بندی می‌شود که در هر دو دسته موقوف علیه باید دارای سه ویژگی بسیار مهم باشد:

  • موقوف علیه وجود داشته باشد.
  • موقوف علیه معین باشد.
  • اهلیت تملک برای موقوف علیه ضروری است.

وقف عام: در این نوع وقف فرد و یا گروه خاصی ملاک نیستند، بلکه وقف برای عموم خواهد بود. از این رو افرادی که این قرارداد وقف به سود آن‌ها تمام می‌شود، شامل جمعیت بسیار زیادی هستند و به عده‌ی کمی محدود نمی‌شود. همچنین سازمان اوقاف در مورد کلیه موقوفات عامه و اماکن مذهبی اسلامی در صورت عدم اقدام متولی حق تقاضای ثبت و اعتراض و اقامه‌دعوی را نیز دارد. چنانچه متولی طرف دعوی واقع شده باشد می‌تواند به عنوان ثالث وارد دعوی شود و در صورت محکوم شدن متولی بر حکم اعتراض کند.

وقف خاص: در وقف خاص فرد یا افراد مشخص شده و یا محصور می باشند. همچنین متولی در مورد وقف های خاص می تواند نظارت داشته باشد. متولی می تواند از طرف واقف انتخاب شود و یا در صورت عدم انتخاب اداره اوقاف امور را تحت نظارت گیرد.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

نکته: در وقف های عام المنفعه وقف خاص صورت نمی گیرد. زیرا دقیقا مشخص نیست که چه فرد و یا افرادی از منافع وقف برخوردار هستند.

وکیل وقف در مشهد

وکیل وقف از جمله افرادی است که در زمینه ی اوقاف و رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط به آن ها تخصص کافی دارد. شما می توانید در صورت بروز مشکل در مورد اموال وقفی به یک وکیل خبره در این زمینه مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در مورد امور وقفی و یا ملکی با شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ( عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد ) تماس حاصل نمایید.

در ادامه بخوانید: دعوای وقف چگونه مطرح می شود

شرایط وقف

  • باید واضح و قابل دیدن باشد.
  • باید صاحب یا کسی که وکیل قانونی او است، اهدا کننده باشد.
  • باید به گونه‌ای باشد که مقدار زیادی از آن باقی‌مانده باشد.
  • باید به کسی که متولی آن است، قابل تحویل باشد.
  • نباید در راه حرام مصرف شود و باید نفع حلال به مردم برساند.

نکته: برای اینکه شرایط این عمل پسندیده فراهم شود، باید عین مال موقوفه تحویل متولی یا مسئول وقف گردد.

مشاوره رایگان وکیل وقف مشهد

ارکان اصلی برای صحت وقف

سه رکن اصلی وقف شامل واقف، موقوف علیه و عین موقوفه می‌شود:

  • واقف: فردی که می خواهد اموال خود را در راه امور خیریه وقف نماید واقف بوده و باید دارای اهلیت قانونی و شرعی جهت عقد قرارداد باشد. به این معنا که علاوه برداشتن اختیار، بالغ و عاقل بوده و بتواند با اختیار خود اموالش را تصرف کند.
  • موقوف علیه: رکن دوم که مهم ترین موضوع در امور وقف است، موقوف علیه می باشد. موقوف علیه فردیا افرادی است که مال به سود آن‌ها وقف می شود که به طور معمول اداره اوقاف یا فرد خاصی می باشد.
  • عین موقوفه: در مورد عین موقوفه می توان گفت منظور همان مالی است که به واسطه شخص واقف، وقف شده که برای صحت عقد باید دارای شرایطی باشد. از جمله: حبس مال در امور وقف، تسبیل منافع و قابلیت عین بقا.

نحوه اثبات وقفیت

وکیل وقف در مشهد می گوید: برخی مواقع در ارتباط با وقف کردن ملکی ممکن است اختلافی ایجاد شود. در این صورت فرد مدعی وقف که اداره اوقاف است باید با متوسل شدن به روش‌هایی، وقفی بودن ملک را به اثبات برساند. بنابراین برای اثبات وقفیت فرد مدعی باید ادعای خود را با ارائه سند وقف‌نامه و سند مالکیت ثابت نماید. اما چنانچه مدارک نام برده وجود نداشته باشند می توان از اقرار، شهادت و سوگند برای اثبات این دعوا استفاده نمود.

عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد

تفاوت سند وقفی و سند ملکی

وکیل ملکی مشهد می گوید: در سند وقفی مالک هیچ مشکلی برای خرید و فروش ملک و حتی ساخت‌ و ساز روی زمین وقف شده را ندارد. البته این نوع از املاک قیمت کمتری نسبت به سایر املاکی دارند که دارای سند شش دانگ هستند. همچنین برای هرگونه تغییراتی باید  اجازه از اداره اوقاف دریافت نمود.

افرادی که خواهان استفاده از این املاک اوقافی هستند باید اجاره پرداخت نمایند و درآمد حاصله برای کار خیر صرف می شود.

برای سند وقفی فرد مالک عرصه و اعیان به طور کامل نبوده و فقط دارای سند اعیان می باشد.

در مورد زمین و ملک اوقافی می توانید با وکیل ملکی مشاوره داشته باشید.

در ادامه بخوانید: دعوای وقف چگونه مطرح می شود

دادگاه صالح به رسیدگی موقوفات

دعوی اثبات وقفیت، یکی از دعاوی غیرمالی اعتباری محسوب می شود و در صورتی که نسبت به مال غیر منقولی، ادعای وقفیت شود، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول یعنی محل وقوع ملک مورد نظر، صالح به رسیدگی خواهد بود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

دعاوی ابطال سند مالکیت اوقافی

اگر عقد وقف به نحو صحیح منعقد گردیده باشد، طرح دعوی به خواسته ابطال وقفیت قابل رسیدگی در محاکم نمی باشد. اما چنانچه عقد وقف منعقده فاقد یکی از شرایط صحت مقرر در ماده ۱۹۰ قانون مدنی باشد، چنین عقدی باطل بوده و ذینفع می تواند اعلام بطلان عقد وقف منعقده را از محاکم تقاضا نماید.

نمونه دادخواست عزل متولی موقوفه

احتراما به استحضار می رساند به موجب عقد وقف موضوع وقف نامه شماره …. مورخ …. تنظیمی در دفترخانه شماره …… خوانده محترم ضمن وقف پلاک ثبتی ….. بخش ….. به عنوان متولی موقوفه منصوب گردیده است. حال با توجه به عدم وجود شرایط متولی بودن، این سمت به خودی خود زایل گردیده است. علهذا با ارائه این دادخواست، رسیدگی و استماع خواسته مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل وقف مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که دعوای اثبات وقفیت یکی از دعاوی‌ست که جزئیات زیادی برای مطرح شدن دارد. پس بهترین کار کمک گرفتن از یک وکیل وقف متخصص است. زیرا امکان دارد با طرح این دعوی، نه تنها موجب احقاق حقوق از دست رفته نشود، بلکه زمینه‌ساز ورود خسارت مالی به خواهان نیز بشود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915