عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعمال حق شفعه

اعمال حق شفعه به چه صورت است

در این مطلب تحت عنوان اینکه اعمال حق شفعه به چه صورت است ، در نظر داریم به طور کامل به ارائه اطلاعات مفید در این باره بپردازیم و راهنمایی لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه باشید.

حق شفعه چیست؟

حق شفعه در اموال غیر منقولی که متعلق به دو شریک بوده معنا پیدا می کند. یعنی هر زمان یکی از دو شریک بخواهد سهم خود را به شخص دیگری بفروشد، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده به او بدهد و مالک سهم فروخته شده شود.

مطابق ماده ۱۴۰ قانون مدنی اخذ به شفعه یکی از اسباب تملک است بوده و بر اساس ماده ۸۰۸ قانون مدنی و مطابق با توضیحات ذکر شده در بالا هر زمان که دو نفر در مال غیرمنقول قابل تقسیمی شریک باشند و یکی از آنها قصد بیع حصه خود را به شخص ثالثی داشته باشد، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است، به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند که این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع می‌گویند.

نکته: اگر سه نفر یا بیشتر در ملکی شریک باشد هیچ یک دارای حق شفعه نخواهند بود.

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد

شرایط تحقق حق شفعه

در صورت وجود موارد نام برده در ادامه حق شفعه برای شفیع ایجاد شده و می تواند برای اخذ به شفعه اقدامات لازم را انجام دهد. از جمله:

  • دو شخص در یک ملک شریک باشند. ( اگر صاحب حق شفعه قبل از آنکه حقش را اعمال کند فوت نماید، تعدد وراث مانع ایجاد حق شفعه نمی باشد. زیرا بر اساس ماده ۸۲۳ قانون مدنی ورثه می توانند قائم مقام متوفی باشند و اقدامات مربوط به اخذ شفعه را دنبال کنند. )
  • ملک قابل تقسیم باشد.
  • مال مورد نظر غیرمنقول ذاتی باشد.
  • عقد از نوع هبه یا اجاره و …نباشد. به این معنا کع یکی از شرکا باید عقد بیع سهم خود را منتقل کرده باشد.
  • واگذاری یا انتقال ممکن است کلی یا جزی باشد که تفاوتی ایجاد نمی کند.
  • ملک، شخصى باشد. در ملک وقفى، حق شفعه ثابت نمی‌شود.
  • شفیع باید مسلمان باشد. زیرا در صورتی که مشترى مسلمان باشد و شفیع کافر، برای ‏کافر حق شفعه ثابت نمی‌شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

نکته: شریک به محض اینکه متوجه شود که شریک خود در حال انتقال سهم خود است، می تواند با کمک یک وکیل خبره در این زمینه برای اجرای حق شفعه خود اقدامات لازم را انجام دهد.

وکیل خوب حقوقی مشهد می گوید: این مورد را هم یادآور شویم که نمی توان حق شفعه را برای قسمتی از مبیع به اجرا در آورد. بلکه شفیع یا باید از حق خود صرف نظر کند و یا نسبت به تمام مبیع اقدامات لازم را انجام دهد. از این رو شفیع نمی‌تواند حق خود را نسبت به مقداری از مال اعمال کند.

نکته: حق شفعه در کورد اعیان و حق سرقفلی و حق کسب و پیشه مصداق نداشته و قابل اعمال نخواهد بود.

در ادامه بخوانید: اعمال حق شفعه به چه صورت است

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

همراهان گرامی در صورت نیاز در رابطه با اعمال حق شفعه توسط وراث و مشاوره حقوقی می توانید از تخصص و تجربه وکیل حرفه ای مشهد بهره مند شوید. زیرا عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد است که در این زمینه تخصص لازم را داشته و شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی می کند.

جهل شفیع چیست؟

وکیل جهل شفعه در مشهد می گوید: اگر فردی از اینکه شریکش در حال انتقال سهم الشرکه خود است، مطلع نباشد، حق شفعه وی از بین نرفته و هر زمان که مطلع شد می تواند برای خرید سهم منتقل شده اقدامات لازم را انجام دهد. زیرا ادعای جهل بدون ارائه دلیل پذیرفته است. اما در صورتی که فرد خریدار مدعی آگاهی شفیع از این امر باشد، بایستی اقدام به ارائه دلیل نماید.

البته این مورد را هم متذکر شویم که شفیع با ادعای اعسار و عدم تمکن مالی نمی تواند سهم منتقل شده را از خریدار باز پس گیرد و باید توانایی پرداخت ثمن را داشته باشد.

نکته: بعد از اطلاع شفیع در مورد فروش سهم شریکش می تواند به طور معوض یا بلاعوض مصالحه نماید. اما در صورت مصالحه این حق، شفیع دیگر نخواهد توانست اقدام به اخذ شفعه نماید و عمل وی بدون اثر می شود.

عباس شفیعی وکیل اخذ به شفعه مشهد

مراحل تنظیم دادخواست اخذ به شفعه

اگر خریدار ملکی که دارای حق شفعه است حاضر نشود پول را بگیرد و زمینی را که حق شریک است پس بدهد، شفیع می تواند برای به دست آوردن حق خود به دادگاه مراجعه کرده و دادخواستی برای اقامه دعوی ارائه دهد.

دادگاه پس از بررسی موضوع و در صورت اثبات حقانیت شفیع و وجود کلیه شرایط برخورداری از این حق، ملک یا زمین را از خریدار قبلی گرفته و پول را به خریدار باز می گرداند.

در ادامه بخوانید: اعمال حق شفعه به چه صورت است

نکته: ارائه دادخواست حق شفعه و نحوه تنظیم آن در طول دادرسی دارای اهمیت بسیاری است. به همین دلیل توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل پایه یک حقوقی مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

نمونه دادخواست اخذ به شفعه

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب و خوانده محترم ردیف اول در یک قطعه زمین ۸۰۰ متری دارای پلاک ثبتی …… واقع در بخش….. شهرستان….. شریک بوده که نامبرده در روز گذشته بدون اطلاع اینجانب سهم خود را به موجب بیع نامه مورخ…… به خوانده محترم ردیف دوم فروخته است. لذا با تقدیم این دادخواست مستنداً به ماده ۸۰۸ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور مدنی صدور حکم بر اخذ به شفعه با احتساب کلیه خسارات قانونی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل اخذ به شفعه مشهد

نتیجه گیری

یکی از حقوقی که قانون برای افراد به رسمیت می شناسد حق شفعه است. شفعه تنها در اموال غیر منقول ذاتی راه داشته و حق شفع قابل اعمال در مال منقول نمی باشد. اموال غیرمنقول ذاتی اموالی هستند که از ابتدا و ذاتا غیرمنقول بوده اند و به واسطه ی عمل انسان غیرمنقول نگردیده اند. شما همراهان گرامی می توانید برای اطلاع از شرایط حق شفعه و مراحل درخواست آن با بهترین وکیل حقوقی مشهد .از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) در تماس بوده و اطلاعات کافی را بدست آورید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915