عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ضمان و اقسام آن

ضمان و اقسام آن

ضمان یکی از اصطلاحات بکار رفته در علم حقوق است که عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در مورد انواع و اقسام آن توضیحات کاملی را در این مطلب تحت عنوان ضمان و اقسام آن بیان کرده است. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

ضمان چیست؟

بر عهده گرفتن مالی که بر ذمه فرد دیگری بوده را ضمان می گویند. در واقع ضمان مال یا شیئ ای است که برای نگهداری از آن کوتاهی صورت گرفته و موجب ایجاد خسارتی شده و بایستی جبران شود. حال می توان گفت فرد متعد را ضامن، کسی که تعهد را به فرد دیگری می سپارد مضمون‌له و فرد ثالثی که بدهی بر ذمه وی بوده را مضمون عنه نیز می گویند.

در تعریف ضمان می توان اینچنین گفت که فردی طی قراردادی ضامن شده و متعهد می گردد که بدهی فرد سومی را پرداخت نماید. پس ضمان یک التزام است برای پرداخت مالی به فرد دیگری که می تواند به طور کاملا اختیاری و یا طبق قانون انجام شود.

نکته: در موارد غیر مالی مانند حضانت، تمکین و سکونت مشترک با همسر ضمان ممکن نیست. زیرا تعهد غیر مالی قابل انتقال به ذمه‌ی ضامن نیست.

عباس شفیعی وکیل عقد ضمان مشهد

انواع ضمان

ضمان انواعی دارد. از جمله:

  • ضمان عقدی: در این نوع ضمان قبولی مضمون‌عنه لازم نبوده و قبولی مضمون‌له و ضامن در ضمان عقدی شرط است.
  • ضمان معاوضی: در ضمان معاوضی عقد است که باعث تعهد پرداخت شده اما اثر غیرمستقیم دارد و برخلاف ضمان عقدی است که تاثیر مستقیم می گذارد.
  • ضمان واقعی: ضمان واقعی در برابر ضمان معاوضی بوده، به این نحو که اگر عین مال وجود داشته باشد، بایستی همان عین برگردانده شود. اما چنانچه عین تلف شده باشد، مثل و قیمت آن عوض معین قرار می‌گیرد.
  • ضمان قهری: این ضمان به صورت اختیاری صورت نگرفته و به دستور قانون و حاکم است و بر خلاف نمونه های قبلی نه اثر مستقیم دارد و نه اثر غیرمستقیم. بلکه تنها اثری که وجود دارد اثر عهد شکنی است.

عباس شفیعی وکیل اثبات عقد ضمان مشهد

در ادامه بخوانید: ضمان و اقسام آن

شرایط عقد ضمان

  • ضمان عقدی عهدی است: به این معنا که ضامن برای پرداخت دین مضمون عنه تعهد می کند و بین ضامن و بستانکار منعقد می گردد. نکته قابل توجه این است که در ضمان رضایت مدیون اصلی شرط نبوده و می توان بدون رضایت وی عهد بست.
  • رضایی و سبب انتقال دین بودن ضمان: تراضی و توافق ضامن و طلبکار برای اجرای این عهد کافی بوده و به هیچ تشریفات دیگری نیاز ندارد.
  • معوض بودن عقد ضمان: عقد ضمان ممکن است رایگان و یا در ازای دریافت مال یا پول دیگری باشد تا ضامن پرداخت بدهی های فرد بدهکار را بر عهده گیرد.
  • ضمان عقدی تبعی است: اگر دینی وجود نداشته باشد، عقد ضمان هم ممکن نیست. زیرا شرایط و آثار آن تابع دینی است که مدیون به طلبکار دارد.
  • مسامحه بود ضمان: عقد ضمان برای سودجویی و کسب درآمد تشریح نشده و چنانچه ضامن در ازای پرداخت دینِ مدیون از او طلب مال بیشتری کند، عقد جایز نبوده و از نظر حقوقی باطل خواهد بود.
  • ضمان عقدی لازم است: ضامن یا مضمون‌له نمی توانند عقد ضمان را فسخ کنند مگر در شرایطی از جمله اعسار ضامن و تخلف از مقررات عقد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

شرایط طرفین در عقد ضمان

برای انعقاد عقد ضمان بایستی طرفین تراضی و اهلیت داشته باشند. همچنین عقد نباید به چیزی معلق باشد.

نکته: علم ضامن به مقدار و اوصاف و شرایط دینی که ضمانت آن را می نماید شرط نیست. بنابراین اگر کسی ضامن دین شخص بشود بدون ‌آنکه بداند آن دین چه مقدار است، ضمان صحیح است.

نحوه اثبات عقد ضمان

وکیل اثبات عقد ضمان میگوید: برای اثبات عقد ضمان، هرکس که مدعی تضییع حقوق خویش است، عهده دار بار اثبات آن می‌باشد.

وکیل متخصص در عقد ضمان

آنچه که یک وکیل خوب عقد ضمان در قدم اول بایستی مورد بررسی چه در مقام اثبات و چه در مقام دفاع و نفی اثبات عقد ضمان قرار دهد، این است که آیا شرایط صحت این عقد رعایت شده یا نه. زیرا می توان با اشراف بر قانون در اولین جلسه دادگاه با ارائه بهترین دفاع ممکنه، نتیجه مطلوب را بدست آورد. پس با توجه به این توضیحات بهتر است بگوییم که قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در امر ضمان مشورت کرده و چاره جویی کنید.

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد

در ادامه بخوانید: ضمان و اقسام آن

نمونه قرارداد ضمان

اینجانب ……… فرزند ……… دارای شماره شناسنامه ……… کد ملی ……… صادره از ……… متولد ……… ساکن …………… تلفن ثابت ……… همراه ………، به موجب این سند رسمی یا عادی متعهد به پرداخت دینی که خانم/ آقای ……… فرزند ……… دارای شماره شناسنامه ……… کد ملی ……… صادره از ……… متولد ……… ساکن ……………… تلفن ثابت ……… همراه ………، به موجب سند رسمی شماره ……… مورخ ……… تنظیمی دفترخانه شماره ……… شهرستان ……… به خانم/ آقای ……… فرزند ……… دارای شماره شناسنامه ……… کد ملی ……… صادره از ……… متولد ……… ساکن ………… تلفن ثابت ……… همراه ……… بر عهده دارد (به قصد عدم بخشش) گردیده و ضامن نامبرده/ نامبردگان در آن مورد می شوم به نحوی که مضمون له یا همان کسی که به نفع او ضمانت شده حق دارد در اجل معینه یا در صورت حال شدن دین علیه اینجانب اقدام به صدور اجرائیه و وصول نماید.

تذکرات:

  • خانم/ آقای ………. در این موصوفه با امضاء این سند ضمن اظهار به داشتن آگاهی از توانایی مالی ضامن مزبور نیز ضمانت ضامن از مضمون عنه یا همان مدیون اصلی را که به موجب این سند واقع شده، پذیرفته است.
  • مراتب متن در همین تاریخ به دفترخانه تنظیم کننده سند مزبور طی شماره ………. اطلاع داده شده است.
  • این قرارداد در تاریخ ………. به تعداد … نسخه با اعتبار یکسان تنظیم و مبادله گردید که نسخه ای از آن در دفترخانه بایگانی می باشد.

امضاء و اثر انگشت ضامن امضاء و اثر انگشت مضمون له

مهر و امضاء دفترخانه اسناد رسمی

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل عقد ضمان مشهد

نتیجه گیری

وکیل ضمان در مورد ضمان و اقسام آن بیان می دارد که هرچه روابط تجاری بین افراد جامعه افزایش یابد و رابطه‌های قراردادی بیشتر شود، عقد ضمان به‌عنوان یکی از انواع قراردادها نیز گسترش بیشتری می‌یابد. حال شما عزیزان اگر برای حل اختلافات خود و یا اطافیانتان تصمیم به ستفاده از این عقد را دارید، می توانید در اولین فرصت ممکن با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۲۰۰۲ ۲۰۳ ۰۹۱۵ ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید. ایشان با صبر و بردباری به صحبت های شما گوش داده و بهترین راه حل را پیش روی شما قرار خواهند داد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915