عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قرارداد داوری به چه معناست

قرارداد داوری به چه معناست

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مطلب با عنوان قرارداد داوری به چه معناست، سعی دارد نکات پیرامون این موضوع را بررسی کند. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله نیز همراهمان باشید.

داوری در قرارداد چیست؟

در مواد ۴۵۶ الی ۵۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی باب هفتم به موضوع داوری در قراردادها پرداخته شده است. داوری در قرارداد یکی از روش های حل اختلاف است که در اکثر کشورها استقبال خوبی از آن شده، چرا که به طور معمول مراجعه به دادگاه ها برای حل اختلافات پیش آمده هزینه بر بوده و مدت زمان بیشتری برای رسیدگی نیاز دارد. پس داوری که به معنای واگذاری تصمیم گیری و حل اختلاف توسط شخصی بی طرف است که موضوع مورد اختلاف را بررسی کرده و اظهار نظر می کند یکی از بهترین روش ها برای رسیدگی به برخی اختلافات خواهد بود.

داور می تواند به عنوان شخصی حقیقی و یا حقوقی عمل کند. در شخصیت حقیقی، طرفین قرارداد فردی را به عنوان داور انتخاب کرده، اما در شخصیت حقوقی، شرکت و یا موسسه ای تحت عنوان داور معرفی می شود.

عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک مشهد

مزایای داوری در قرارداد

  • داوری برای حل و فصل اختلافات مالی، شراکتی و قراردادی کم هزینه تر از طرح دعوی در دادگستری است.
  • رعایت تشریفات اداری و آیین دادرسی مدنی در آن الزامی نیست.
  • ارتباط طرفین و تعامل آنان با داور یا داوران نیز بهتر صورت می گیرد.
  • بررسی موضوع از سوی داوران راحت تر و نتیجه آن نیز بهتر می باشد.

نکته: به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب داور نکات مهمی را رعایت نمایید. از جمله بی طرفی، ذی نفع نبودن، داشتن سطح دانش و سواد حقوقی و … . البته اگر موفق به انتخاب داور نشدید، می توانید با مراجعه به دادگاه تقاضای تعیین داور نمایید.

دعاوی غیر قابل ارجاع به داوری

  • صدور حکم ورشکستگی
  • دعوای اثبات رابطه زوجیت
  • بطلان نکاح
  • انفساخ نکاح
  • دعاوی اثبات نسب و نفی ولد
  • جرایم رسیدگی به جرم حتی جرایم قابل گذشت
  • امور حسبی

عباس شفیعی وکیل داوری در مشهد

مزیت استفاده از موسسات داوری

در حال حاضر موسسات داوری با مجوز تشکیل شده اند که کار را برای افراد بسیار آسان کرده است. چرا که شما در عوض مراجعه به دادگستری و طی کردن مراحل قانونی می توانید به راحتی با مراجعه به این مراکز داوری، اختلاف خود را حل و فصل نمایید.

در ادامه بخوانید: قرارداد داوری به چه معناست

نکته: به گفته‌‌ی عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد انتخاب داور در قرارداد شبهه ای به حق شما برای مراجعه به دادگستری ایجاد نکرده و این باوری غلط در بین عموم مردم است  که با انتخاب داور حق مراجعه به دادگاه ازبین می رود. پس شما حتی با انتخاب داور حق مراجعه به دادگستری را برای همیشه خواهید داشت.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قرارداد داوری به چه معناست

عباس شفیعی وکیل خوب داوری مشهد

تفاوت رای داور و رای صادره از دادگاه

آرای صادره از سوی دادگاه و داوری هر دو لازم الاجبار هستند. اما در رای صادره از سمت دادگاه، فردی که حکم بر علیه او است می تواند واخواهی، تجدیدنظر، اعاده دادرسی و … را درخواست دهد. اما در آرای صادره از طریق داوری این امکان وجود نداشته و فرد فقط می تواند نسبت به ابطال رای داور به دادگاه دادخواست دهد.

شرایط ابطال رای داور

  • رای صادره مخالف قوانین باشد.
  • نسبت به موضوعی خلاف دعوا رای صادر کند.
  • خارج از حدود اختیارات رای صادر نماید.
  • رای صادره خارج از تاریخ انقضای داوری باشد.
  • داورانی اقدام به صدور رای کرده باشند که مجاز به این کار نبوده‌اند.
  • قرارداد رجوع به داوری بی اعتبار بوده باشد.

محرومیت از داوری

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد می گوید: چنانچه داور انتخابی بدون عذر موجه از دادن رای امتناع نماید، به موجب ماده ۴۷۳ قانون مدنی بایستی خسارت وارده را جبران کرده و به مدت ۵ سال از حق انتخاب شدن به عنوان داور محروم خواهد ماند.

نکته: اشخاص محروم از داوری به موجب حکم قطعی دادگاه و یا تحت تاثیر آن، کلیه ی قضاوت و کارمندان اداری شاغل در محاکم قضایی و اشخاصی که فاقد اهلیت قانونی هستند، به طور مطلق از داوری ممنوع اند. به این معنا که نه تنها علی رغم راضی بودن طرفین از داوری ممنوع هستند، بلکه ممنوعیت مذکور عام بوده و شامل تمامی اختلاف و دعاوی می گردد.

مشاوره رایگان با وکیل داوری در مشهد

نمونه متن دادخواست تعیین داور

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی….

با سلام احتراماً به استحضار می رساند بر اساس مستندات دعوا مقرر گردیده چنانچه در خصوص موضوع قرارداد بین اینجانب و خوانده اختلافی پیش آید مورد اختلاف از طریق داوری حل و فصل گردد. با عنایت به اینکه در خصوص ……….. بین طرفین اختلاف نظر وجود داشته و علیرغم اعلام موضوع از طریق اظهارنامه و درخواست تعیین داور مرضی الطرفین متاسفانه خوانده اقدامی ننموده و ادامه شرایط فعلی موجب بروز مشکلاتی برای اینجانب گردیده لذا از دادگاه محترم استدعا دارد نسبت به تعیین داور اقدام لازم به عمل آید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل داوری مشهد

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن آنچه در این مطلب تحت عنوان قرارداد داوری به چه معناست بیان شد، امروزه تعیین داور در قراردادهای تنظیمی بسیار مرسوم بوده و افراد با انتخاب داور در قراردادهای خود، ملزم می شوند که در صورت بروز هرگونه اختلافی که مرتبط با مفاد قرارداد است، ابتدا به داوری مراجعه نمایند. از این رو داور با تمهیدات لازم سعی بر حل اختلاف پیش آمده بین طرفین می نماید. حال با توجه به توضیحات داده شده اگر باز هم سوالی در ذهن دارید، بهتر است قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خبره که دارای پایه یک دادگستری است مشورت کرده و از راه و چاه های قانونی به طور دقیق مطلع شوید. پس در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی کیفری مشهد تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915