عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکالت نامه تام الاختیار و نکات قانونی آن

وکالت نامه تام الاختیار و نکات قانونی آن

امروزه با توجه به افزایش روابط اجتماعی و گسترش مبادلات اقتصادی، انعقاد وکالت رشد زیادی داشته و به طرق مختلف نیز اعطا می گردد. حال در این راستا برای اینکه در مورد وکالت نامه تام الاختیار و نکات قانونی آن طلاعات بیشتری داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید، در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید.

وکالت تام الاختیار چیست؟

وکالت، عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می نماید. از این رو وکالت تام الاختیار به این معنا است که شخصی فرد دیگری را در انجام تمام امور، اعم از مالی و اداری مربوط به یک موضوع، به موجب عقد وکالت، نایب و نماینده قانونی خود کند تا وی بتواند، در انجام امور، به نیابت از موکل خود، بدون هیچ نیازی به او، اقدام کرده و با رعایت مصلحت و غبطه موکل، برای انجام امور او، کارهای لازم را انجام دهد.

وکالت تام الاختیار در مواردی همچون طلاق، ارث، خرید و فروش کاربرد دارد. همچنین این وکالت می تواند به دو صورت ثبت شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

انواع وکالت تام الاختیار

  • وکالت تام الاختیار ساده: در این نوع وکالت، موکل هر زمان که بخواهد می تواند وکیل خود را برکنار کند.
  • وکالت تام الاختیار بلاعزل: در این نوع وکالت نامه تام الاختیار امکان عزل وکیل وجود نداشته و معمولا برای مسائلی چون خرید و فروش ماشین یا ملک و موضوعاتی از این دست مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط وکالت تام الاختیار

وکالت نامه تام الاختیار هم مانند سایر عقود نیازمند شرایط و قواعد مخصوصی است. از جمله:

  • موکل، محجور نبوده و عاقل و بالغ باشد.
  • وکیل از عقل و بلوغ، برخوردار بوده و مورد وکالت را قبول کند.
  • قابل انجام بودن اموری که موکل، در خصوص آنها، اعطای وکالت می کند، توسط شخص خود او.
  • وجود قصد و رضا در اعطای وکالت و قبول آن از جانب دو طرف.
  • هدف مورد اعطای وکالت قانونی و شرعی باشد.
  • موضوع وکالت تام الاختیار نیز معین و مشخص باشد.

در ادامه بخوانید: وکالت نامه تام الاختیار و نکات قانونی آن

عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری

در برخی موارد افراد بدون آگاهی از برخی مفاد وکالتنامه ها مخصوصا تام الاختیار، اقدام به عقد وکالت تام الاختیار کرده و گاها حق عزل وکیل را هم از خود سلب می کنند که این امر باعث بروز سوءاستفاده های زیادی می گردد. حال برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، بهترین کار قبل از اقدام به هر عملی مشاوره با یک وکیل متخصص در امر وکالتنامه است تا ندانسته با امضای چنین وکالتنامه هایی در حق خود اجحاف ننمایید.

نحوه ابطال وکالت تام الاختیار

طبق ماده ۶۷۹ قانون مدنی، این امکان برای موکل وجود دارد که هر زمان نیاز دانست وکیل خود را عزل کند مگر حق عزل را از خود گرفته باشد. از طرف دیگر هم این حق برای وکیل وجود دارد که هر زمان که خواست از سمت وکالت خود استعفا دهد. البته عوامل دیگری هم موجب فسخ وکالت حال از هر نوعی که بوده می شود. از جمله:

  • فوت وکیل یا موکل
  • دیوانگی (جنون) وکیل یا موکل
  • از بین رفتن موضوع وکالت
  • نادانی وکیل یا موکل
  • انجام دادن کاری مخالف با کار وکیل
  • پایان مدت وکالت

وکیل حقوقی خوب مشهد

نکته: چنانچه وکالتنامه شرایط قانونی درج شده در ماده ۱۹۰ قانون مدنی را نداشته باشد، اعتبار نخواهد داشت. از جمله:

  • وکیل یا موکل اهلیت نداشته باشند.
  • موضوع وکالتنامه نامشروع باشد.
  • موضوع وکالتنامه فاقد قصد باشد.
  • مندرجات وکالتنامه جعلی باشد.

در ادامه بخوانید: وکالت نامه تام الاختیار و نکات قانونی آن

تجاوز از وکالت‌ تام الاختیار

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد می گوید هر زمان شخصی، فرد دیگری را به عنوان وکیل تام الاختیار خود قرار می دهد، وی فقط می تواند در حدود اختیاراتی که به او داده شده نماینده موکل خود باشد و حق هیچگونه تجاوزی از ان ندارد. حال اگر برخلاف نظر موکل رفتار کند، صحت عقد متوقف بر تنفیذ موکل خواهد بود.

نمونه وکالت نامه تام الاختیار
موکل: نام ………………… نام خانوادگی ………………… نام پدر ………………… شماره ملی ………………… شماره شناسنامه ……………… صادره ………………… تاریخ تولد ……………. .

وکیل:نام ………………… نام خانوادگی: ………………… نام پدر ………………… شماره ملی ………………… شماره شناسنامه …………………. صادره ………………… تاریخ تولد ……………….. .

مورد وکالت: وکالت تام الاختیار

مطابق این وکالت نامه، وکیل با مشخصات ذکر شده در متن فوق، نماینده تام الاختیار مالک یا موکل با مشخصات فوق در معامله ملک با مشخصات فوق با طرف خریدار است. بر این اساس، در اینجا، وظیفه وکیل فروش ملک به شخص دیگر با قیمت …. است. علاوه بر این، وکیل در دریافت پول و قبض مبیع، تنظیم و انتقال سند رسمی وکالت تام دارد.

حدود اختیارات وکیل: وی در به انجام رساندن امور وکالت تام الاختیار است و هر گونه اقدام و امضاء وکیل به منزله اقدام و امضاء موکل است و از اعتبار قانونی کافی برخوردار است. به صورتی که نیازی به اجازه ثانوی یا حضور موکل در هیچ موردی نباشد. توکیل به غیر جزا حق وکیل است و محتوای این برگه تنها در نفس وکالت اثر دارد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

باتوجه به آنچه در بالا ذکر شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت است که در آن موکل کلیه امور حقوقی خود را به شخصی به نام وکیل واگذار می کند. حال با وجود شرایط و سوءاستفاده های احتمالی از این وکالت نامه بهتر است قبل از هر کاری در قدم اول با یک وکیل متخصص مشورت کرده و سپس وکالتنامه تام الاختیار را تنظیم نمایید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915