عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اجرت المثل ایام زوجیت و چگونگی دریافت آن

اجرت المثل ایام زوجیت و چگونگی دریافت آن

در این مطلب به توضیح اجرت المثل ایام زوجیت و چگونگی دریافت آن خواهیم پرداخت. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

قانونگذار در ماده ۳۳۶ قانون مدنی به اجرت المثل ایام زوجیت پرداخته و بیان داشته است که زن در قبال تکالیفی که نسب به همسر خود بر عهده داشته مانند تمکین، مستحق دریافت اجرتی است که از آن با عنوان اجرت المثل ایام زوجیت یاد می شود.

همچنین ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده بر اساس تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی اینگونه پیش بینی کرده است که اگر زوجه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده و در عرف برای انجام آن کارها اجرت المثل در نظر گرفته شده باشد را به دستور زوج و البته با قصد عدم تبرع انجام داده و در دادگاه اثبات شود، دادگاه اجرت المثل کارها را محاسبه و به نسبت به پرداخت حکم خواهد داد. بنابراین می توان گفت که اجرت المثل زن جتی بعد از فوت زوج پابرجا بوده و زن می تواند آن را مطالبه نماید.

نکته: اگر انجام امور به قصد تبرع توسط زن صورت گرفته باشد، اجرت المثل به وی تعلق نخواهد گرفت.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

شرایط دریافت اجرت المثل

از مهم ترین شرایطی که برای دریافت اجرت المثل توسط زوجه وجود دارد عبارتند از:

  • زوج به دلیل عدم انجام وظایف زناشویی درخواست طلاق نداده باشد.
  • از نظر شرعی کارهایی که زوجه در طول زندگی مشترک با زوج انجام داده بر عهده وی نبوده باشد.
  • زوجه باید ثابت کند کارهایی که انجام داده به دستور زوج بوده است.
  • هدف زوجه برای انجام کارها در ایام زندگی مشترک با زوج در ازای دریافت حق الزحمه بوده باشد.
  • و …

نکته: زن در طول دوران زندگی مشترک و بدون اینکه دادخواست طلاقی در کار باشد، می تواند اجرت المثل خود را از زوج مطالبه نماید.

در ادامه بخوانید: اجرت المثل ایام زوجیت و چگونگی دریافت آن

بهترین وکیل حقوقی مشهد

مراحل مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

اقدام برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت نیازمند طی نمودن مراحل است که در ادامه توضیح می دهیم:

  • در قدم اول برای دریافت اجرت المثل باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست دادرسی بر این مبنا داشته باشید.
  • بعد از ثبت پرونده توسط دفاتر خدمات قضایی، زمان جلسه رسیدگی به پرونده ابلاغ می شود.
  • طرفین باید در زمان مقرر در دادگاه حاضر شوند.
  • چنانچه طرفین توافقی نسبت به میزان اجرت المثل کرده باشند، قاضی گزارش اصلاحی صادر نموده و اگر توافق نکرده باشند، پرونده به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده می شود.
  • بعد از ثبت نظر کارشناس اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، قانون گذار حکم صادر کرده و اگر زوجین اعتراض نمایند، پرونده به هیئت سه یا پنج نفره برای بررسی بیشتر ارجاع داده می شود.
  • در این زمان که هیئت نظریه خود را اعلام نمود، حکم نهایی صادر شده و زوج موظف به پرداخت میزان تعیین شده نیز می باشد.

وکیل طلاق توافقی مشهد

مرجع صالح به رسیدگی اجرت المثل ایام زوجیت

همانطور که مستحضرید مطالبه اجرت المثل دعوایی مالی بوده که مرجع صالح به رسیدگی آن شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی خواهد بود. البته ناگفته نماند که ارزش و بهاء خواسته مطرح شده تعیین کننده برای شورا و دادگاه است. زیرا دعاوی خواسته به ارزش دویست میلیون ریال در صلاحیت شورای حل اختلاف و افزون بر آن در صلاحیت دادگاه است.

وکیل مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

به دلیل اینکه مطالبه اجرت المثل بار مالی دارد، توصیه اکید این است که برای بهره مندی از تمام حق و حقوق خود حتما از یک وکیل مجرب مشورت گرفته و پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید. در این صورت خواهید توانست پیچیدگی های پرونده را از راه درست و قانونی حل کرده و تمام حقوق خود را در کمترین زمان ممکن بدست آورید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در تماس باشید.

در ادامه بخوانید: اجرت المثل ایام زوجیت و چگونگی دریافت آن

روش محاسبه اجرت المثل ایام زوجیت

به طور حتم نمی توان گفت که اجرت المثل چه میزان است زیرا به متغییرهای مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی وضعیت زندگی خانم و آقا، عرف منطقه و موارد دیگر ملاک تعیین مبلغ توسط کارشناس مربوطه یا قاضی خواهد بود.

مبلغ تعیین شده در سال هایی که زن و مرد به طور مشترک زندگی کرده اند ضرب شده و مبلغی به صورت سالانه به زوجه پرداخت می شود.

نکته: چنانچه زوجه شاغل بوده باشد در مشخص کردن مبلغ اجرت المثل ایشان تاثیر گذار خواهد بود.

وکیل مهریه مشهد

نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

ریاست محترم دادگاه ……

اینجانب ………… به موجب سند عقدنامه شماره ………… به تاریخ ………… به عقد دائم آقای ………… در آمده و از زمان شروع زندگی مشترک به تاریخ ………… تا حال حاضر به دستور ایشان و بدون قصد تبرع، کلیه امور خانه داری اعم از آشپزی، نظافت، نگهداری و تربیت فرزندان که به لحاظ شرعی و قانونی وظیفه اینجانب نبوده است را به انجام رسانده ام؛ اما تا کنون هیچ گونه مزدی بابت انجام این امور دریافت نکرده ام. حال از دادگاه محترم تقاضا دارم که مستند به مواد ۳۳۶ قانون مدنی و ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده و با ارجاع امر به کارشناسی مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت اینجانب تعیین و حکم به پرداخت آن توسط خوانده به علاوه جمیع هزینه های دادرسی از جمله هزینه کارشناسی صادر گردد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اجرت‌ المثل زن دستمزد متعارف کارهایی است که وی در دوران زناشویی در خانه مشترکشان با زوج انجام داده و قصد نداشته است که به طور رایگان این زحمات را در اختیار همسرش قرار دهد. در این راستا اگر نیازمند کمک وکیل حقوقی برای دریافت حق خود هستید می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915