عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - قلع و قمع مستحدثات

قلع و قمع مستحدثات چیست

عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد در این مطلب با موضوع قلع و قمع مستحدثات سعی دارد به شرایط و مراحل و البته هزینه دارسی این نوع دعاوی بپردازد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بهترین وکیل حقوقی مشهد تا انتها نیز همراه شوید.

قلع و قمع مستحدثات چیست؟

قلع و قمع به معنای از ریشه در آوردن است که یکی از دعاوی مطروحه در مراجع قضایی در مورد بناها به منظور امحاء و از بین بردن بناهای ساخته شده می باشد.

به این نحو که اگر در ملکی، شخصی بدون اجازه و حتی داشتن هیچگونه نسبتی با صاحب ملک اقدام به ساخت بنا یا درخت یا هر مستحدثات دیگری نموده و با اخطار صاحب ملک برای امحا ابنیه و … مواجهه شده باشد و باز هم به تصرف خود ادامه دهد، قانون گذار این اجازه را به مالک می دهد تا علیه فرد دعوای قلع و قمع در دادگاه مطرح نماید.

نکته: قلع و قمع بدون داشتن مجوز قانونی و بدون اذن مالک جرم محسوب می شود.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

ارکان دعوای قلع و قمع مستحدثات

برای طرح دعوای قلع و قمع باید ارکانی وجود داشته باشد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

  • مالکیت رسمی خواهان: برای اینکه بتوان این نوع دعاوی را در دادگاه مطرح نمود، در قدم اول باید مالک، مالکیت خود را به اثبات برساند. بنابراین اگر مالک توانایی اثبات مالکیت خود را نداشته باشد، نمی تواند دعوای قلع و قمع را بر علیه خوانده در دادگاه مطرح نماید.
  • عدوانی بودن تصرفات: یکی از ارکان مهم در این نوع دعاوی این است که تصرف به صورت غیرقانونی انجام شده باشد. بنابراین هر زمان فردی بدون داشتن مدرکی معتبر مبنی بر اجازه مالک برای تصرف، احداث بنا و … اقدام به دست اندازی در ملک کرده باشد، می توان علیه وی دعوای قلع و قمع مستحدثات مطرح نمود.
  • اقدامات متصرفانه: رکن دیگر در این نوع دعوا اقداماتی است که فرد متصرف انجام داده و بدون نیاز به قلع و قمع امکان رفع آن وجود نداشته باشد. مانند احداث بنا، کاشت درخت و … .

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

شرایط طرح دعوا قلع و قمع مستحدثات

برای اینکه بتوان دعوا را در دادگاه مطرح نمود باید شرایطی وجود داشته باشد. از جمله:

  • خود مالک و یا نماینده قانونی وی اقدام به رح دعوا نماید.
  • مالک یا همان خواهان دعوا سند رسمی ملک را برای ارائه در دست داشته باشد.
  • پلاک ثبتی و ادرس دقیق ملک را در دادخواست قید نماید.
  • مشخصات هویتی متصرف یا همان خوانده را در اختیار داشته باشد.
  • دلایل و مستندات محکمه پسند از جمله استشهادیه، شهادت شهود، گزارش نهادهای محلی و … را مبنی بر تصرف ارائه دهد.

نکته: درخواست قلع و قمع می تواند به صورت مستقل و یا به تبع دعاوی حقوقی دیگر مطرح می گردد.

عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد

برای اینکه دلایل و مستندات کافی در دادگاه برای ارائه و رسیدگی پرونده قلع و قمع مستحدثات در دست داشته باشید، مستلزم آگاهی و دانش حقوقی خواهید بود که این امر با یاری گرفتن از یک وکیل خبره عملی است. بنابراین در صورت مواجهه با چنین مشکلی قبل از اقدام به هر عملی در قدم اول با یک وکیل ملکی خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل مشهد در تماس باشید.

مراحل طرح دعوا قلع و قمع مستحدثات

در این بخش سعی در توضیح مراحلی که برای طی نمودن روند و به نتیجه رسیدن پرونده خود باید طی نمایید را مورد بررسی قرار می دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با دقت مطالعه نمایید.

  • پیش از هر اقدامی باید مدارکی دال بر انجام موضوع جمع آوری نمایید.
  • سپس به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و طرح دعوا کنید.
  • پس از تنظیم و ثبت دادخواست و البته پرداخت هزینه دادرسی پرونده از طریق دفتر به دادگاه محل ملک ارائه می شود.
  • نوبت رسیدگی از طرف دفتر شعبه دادگاه تعیین شده و از طریق ثنا به طرفین جهت حضور در دادگاه اعلام می شود.
  • رسیدگی دادگاه به پرونده و در نهایت صدور حکم انجام خواهد گرفت.

نکته: این نکته مهم را به یاد داشته باشید که هر زمان اقدام به کاشت درخت، ساخت بنا و … در ملک فرد دیگری انجام داده باشید، باید با ارائه مستندات رضایت مالک را ثابت نمایید. در غیر این صورت عدوانی بودن عمل در نزد دادگاه احراز شده و دادگاه حکم به نفع مالک یا مالکین صادر خواهد نمود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مرجع رسیدگی به دعوای قلع و قمع مستحدثات

با توجه به اینکه نوع دعوا کیفری و یا حقوقی مطرح شده باشد، متفاوت بوده و مرجع قضایی خاص خود را جهت رسیدگی می طلبد. حال به دلیل اینکه دعوای قلع و قمع نسبت به مال غیر منقول است، رسیدگی با دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع مال غیر منقول بوده و اکر متقاضی قصد طرح دعوای کیفری داشته باشد، دادگاه محل وقوع جرم  صالح به رسیدگی بوده که بررسی و تحقیقات در مورد موضوع پرونده و صدور قرار جلب به دادرسی با دادسرایی است که در معیت دادگاه صالح قرار دارد.

نکته: در نظر داشته باشید که طرح دعوا در دادگاه حقوقی به منظور جبران خسارت بوده و در دادگاه های کیفری به جنبه جرم گونه عمل رسیدگی خواهد شد.

نمونه دادخواست قلع و قمع بنا

باسلام احتراماً به استحضارمی رساند:

 به موجب سند مالکیت شماره ……..…….. دانگ پلاک ثبتی ………/……..بخش  “شماره ونام شهرستان”  واقع در نشانی……….متعلق به اینجانب می باشد. نظر به اینکه خوانده/خواندگان بدون اذن و اجازه اینجانب پلاک ثبتی مذکور را در تصرف غاصبانه خود گرفته و با وصف مراجعات مکرر از رفع تصرفات عدوانی خود و تحویل آن به اینجانب امتناع می نمایند. فلذا با تقدیم این دادخواست مستندات به ماده ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی صدور حکم به خلع ید غاصبانه و قلع و قمع بنای بدون مجوز خوانده/خواندگان جزء پلاک ثبتی فوق الذکر به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

هر زمان فردی بدون اجازه و رضایت مالک در ملکی اقدام به احداث بنا، کاشت درخت و … نمایید، مالک می تواند برای برگشتن ملک به وضع سابق و از بین رفتن اثار ایجاده شده، طرح دعوا در دادگاه صالح را مطرح نماید. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که این چنین پرونده هایی پیچیدگی های خاص خود را داشته که برای طی کردن روند کار در مدت زمان کمتر نیاز مند کمک یک وکیل ملکی متخصص خواهید بود. از این رو در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس بوده و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915