عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حجر و راه های اثبات آن

حجر و راه های اثبات آن

صدور حکم حجر به معنی مانع دخالت فرد محجور در امور خود مخصوصا امور مالی است که اثبات آن دارای شرایطی بوده و برای آن باید مراحلی را طی نمود. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه که حجر و راه های اثبات آن چیست، در ادامه با عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد نیز همراه شوید.

شرایط صدور حکم حجر

یکی از مهم ترین شروط برای صدور حکم حجر این است که فرد به دلایل مختلف تز جمله سن و نرسیدن به سن بلوغ و همچنین به دلایلی چون سفیه و یا مجنون بودن محجور خوانده شده و از لحاظ قانونی قادر به تصرفات مالی و غیر مالی خود نباشد. از طرفی هم اثبات محجوریت در دادگاه یکی دیگر از شروط بوده و لازمه صدور حکم نیز می باشد.

عباس شفیعی وکیل قیومیت مشهد

بهترین سرپرست برای افراد محجور

برای جلوگیری از سواستفاده افراد از اموال فرد محجور بهترین اقدام این است که حکم حجر آن را پس از اثبات از دادگاه طلب نمود. زیرا فردی که به عنوان قیم برای محجور تعیین شده، مانع از سواستفاده و از بین رفتن اموال آنان می شود. به همین دلیل در درجه اول اولویت سرپرستی از افراد محجور پدر او بوده و پس از آن، پدربزرگ قیم خواهد بود. در نهایت اگر این افراد نتوانند قیم فرد محجور شوند، دادگاه یکی از نزدیکان را به عنوان قیم انتخاب خواهد نمود.

نحوه اثبات حجر بودن افراد محجور

به طور کلی چندین راه برای اثبات محجور بودن وجود دارد که می توان یکی از آنها را مورد استفاده قرار داد. اما باید به این نکته اشاره داشت که مراجعه به پزشکی قانونی یکی از سریع ترین و معتبرترین راه های اثبات حجر است. زیرا پس از تایید پرشکی قانونی و ارسال نامه به دادگاه، قاضی فرد را محجور شناخته و اقدام به صدور حکم می کند.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

اگر در مورد راه های دیگر اثبات حجر بخواهید اطلاعاتی داشته باشید، باید بگوییم که شهادت شاهدین، تحقیقات محلی و سایر ادله و مدارک در محضر دادگاه هم یکی دیگر از راه های اثبات محجوریت در دادگاه است.

در ادامه بخوانید: حجر و راه های اثبات آن

دادگاه صالح به رسیدگی امور افراد محجور

عباس شفیعی وکیل حجر مشهد می گویید که دادگاه عمومی، عهده دار رسیدگی به امور افراد محجور بوده، اما صدور حکم مختص دادگاه خانواده که زیر مجموعه همان دادگاه عمومی می باشد.

همچنین وظیفه نصب سرپرست و یا عزل او و نظارت بر امور محجور بر عهده اداره سرپرستی بوده و باید بر رفتار سرپرست نظارت داشته باشد. بنابراین باید هر ساله سرپرست را فراخوانده و از وی گزارش انجام کارهای مالی و غیرمالی محجور را بگیرد. در این صورت اموال محجور حفظ شده و از بین نخواهد رفت.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مراحل صدور حکم حجر
  • ارائه دادخواست صدور حکم حجر به دادگاه
  • ارئه درخواست سرپرستی و قیم بودن خود به دادگاه
  • ارائه مدارک و ادله مورد قبول برای اثبات محجوریت فرد به دادستان
  • دریافت دادخواست و بررسی تمامی شواهد ارائه شده
  • در صورت صحت مدارک، صدور حکم حجر

نکته: چنانچه بعد از گذشت مدتی فرد محجور از محجوریت خارج شود، به سن قانونی برسد و یا با مصرف دارو و درمان های مداوم درک و قوه تمیزش درمان شود، می تواند دادخواست ابطال این حکم را به دادگاه ارائه داده و عدم محجوریت خود را در دادگاه به اثبات برساند.

بهترین وکیل برای حکم حجر

عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد یکی از بهترین وکلای متخصص در امر حجر و قیومیت است که می توانید با خیالی آسوده پیگیری پرونده حقوقی خود را به ایشان بسپارید. زیرا از درخواست تا صدور حکم حجر مراحل پیچیده ای وجود دارد که حضور یک وکیل خوب در چنین پرونده هایی سبب نتیجه مطلوب در کمترین زمان ممکن خواهد شد.

صدور حکم حجر برای افراد فوت شده

در برخی مواقع که فردی قبل از فوت، قرارداد یا معامله ای نامتعارف انجام داده باشد و یا معامله ی آن باعث ضرر و زیان ورثه شود، می توان با در دست داشتن مدارکی که ثابت کند فرد مجنون یا سفیه بوده، اقدام به اخذ حکم حجر کرد. در این صورت معامله انجام شده لغو خواهد گردید. بنابراین می توان حتی برای افرادی هم که فوت شده اند، درخواست حکم حجر نمود.

وکیل خوب مشهد

در ادامه بخوانید: حجر و راه های اثبات آن

دادخواست صدور حکم حجر متوفی

ریاست محترم دادگاه خانواده

احتراماً اینجانب ………. به وکالت از ………. باستحضار می رساند مرحوم آقای ………. پدر موکل اینجانب مطابق با اسناد و مدارک پزشکی که به پیوست تقدیم گردیده از سال ………. تاکنون دچار زوال عقلانی گشته و به هیچ وجه قادر به تمییز و تشخیص امور مالی و غیر مالی خود نبوده و متاسفانه ماه گذشته به دلیل عارضه حادث شده دار فانی را وداع گفته است.

لازم به توضیح می باشد که متاسفانه بدلیل بیماری که برای پدر موکل اینجانب حادث شده بوده و قوای عقلانی خود را از دست داده بوده است، فرزند ایشان آقای ………. با علم بر این موضوع که پدرشان قادر به تشخیص امور مالی خود نیست در سال …… قراردادی را در ارتباط با منزل مسکونی شان تنظیم و مرحوم آقای ………. آن را امضا نموده اند. در صورتی که تمامی مدارک پزشکی ایشان گواه این امر می باشد که در آن تاریخ نامبرده دچار زوال عقلانی بوده است.

لذا مطابق با مطالب معروضه مستنداً به ماده ١٢٠٧ قانون مدنی تقاضای صدور حکم حجر مرحوم ………. در تاریخ ذکر شده مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل

نتیجه گیری

برخی اشخاص به دلیل نداشتن قوه عقلانی، نرسیدن به سن بلوغ و یا عدم تشخیص بین خوب و بد ،توانایی و شایستگی اجرا و انجام حقوقی فردی و اجتماعی خود را از دست خواهند داد. به همین دلیل می توان با اثبات این موضوع و ارائه دادخواست اقدام به قیومیت این افراد نمود. البته به دلیل روند رسیدگی و پیچیدگی هایی که در این نوع پرونده ها وجود دارد، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حجر مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915