عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط و مراحل صدور حکم رشد

شرایط و مراحل صدور حکم رشد

برای اطلاع از شرایط و مراحل صدور حکم رشد در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید.

گواهی رشد یا حکم رشد چیست؟

در عرف و قانون ما همه اشخاص صغیر تا زمان رسیدن به سن بلوغ، محجور محسوب شده و قانون آنها را از تصرف در اموال و انجام اعمال حقوقی خود منع کرده است. بنابراین طبق ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی، صغیری که به سن قانونی رسیده است، باید رشد خود را برای تصرف در امور مالی به اثبات برساند. زیرا رسیدن به بلوغ شرط نبوده و فرد باید رشید بودن خود را ثابت کند.

نکته: فرد برای تصرف در امور غیرمالی نیازی به اثبات رشد نخواهد داشت، حال آنکه صرف رسیدن به سن بلوغ، وجود اهلیت او برای امور مالی را محرز نخواهد کرد. بنابراین برای اینکه صغیر از حجر خارج شود و محجور نباشد باید بلوغ و رشد وی محرز و ثابت گردد.

عباس شفیعی وکیل حجر مشهد

بنابر توضیحات ذکر شده در بالا می توان گفت که به طور کلی به اسناد و مدارکی که ثابت کننده بلوغ عقلی فرد است را گواهی رشد می نامند که معمولاً پس از انجام تحقیقات و نظر کارشناسان تخصصی صادر می گردد.

نکته: مطابق ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی افرادی که بیش از ۱۸ سال تمام شمسی سن داشته باشند، اصل بر رشید بودن آنان بوده مگر این که جنون یا سفاهت آنان در مرجع قانونی صلاحیت دار به اثبات برسد.

شرایط و مراحل صدور حکم رشد

فردی که خواهان دریافت گواهی رشد است، در قدم اول باید دادخواست صدور گواهی رشد را تنظیم و به دادگاه خانواده تقدیم نماید.

دادگاه فرد را به پزشکی قانونی فرستاده تا با ارزیابی و مصاحبه، توانایی های ذهنی فرد را برای مدیریت امور مالی خویش مورد بررسی قرار دهد.

پس از اعلام نظر پزشکی قانونی به دادگاه، جلسه ی رسیدگی حضوری برای فرد متقاضی تعیین شده و در این جلسه قاضی سوالاتی را از وی خواهد پرسید. در نهایت اگر قاضی و پزشکی قانونی فرد را صلاحیت دار بدانند، گواهی رشد برای متقاضی صادر خواهد شد. اما چنانچه رشد فرد احراز نشود، درخواست صدور حکم رشد رد خواهد گردید. زیرا بعد از صدور گواهی رشد، این امکان برای شخص بالغ فراهم می شود که در اموال خود هرگونه تصرفات قانونی را انجام دهد.

نکته: یکی از مدارک و مستنداتی که در دادخواست حکم رشد می بایست ارائه گردد،  استشهادیه شهود می باشد.

نکته: ولی یا سرپرست قانونی، با صدور حکم رشد باید اموال مزبور را به شخص رشید تحویل دهد.

عباس شفیعی وکیل حکم رشد مشهد

در صورتی که فرد شایستگی و رشد عقلانی خود را در دادگاه ثابت نماید، می تواند اداره ی امور مالی خود را به دست گیرد. اما به دلیل چالش های حقوقی متعددی که در این مسیر وجود دارد، حضور یک وکیل حرفه ای و باتجربه می تواند شما را در حصول نتیجه ای بهتر یاری رسانده و راهگشای خوبی برای شما باشد. در این راستا شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد که در امر گواهی رشد تخصص و تجربه لازم را دارد، در ارتباط بوده و در مورد پرونده حقوقی خود از ایشان یاری جسته و در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه دست یابید.

در ادامه بخوانید: شرایط و مراحل صدور حکم رشد

مدارک لازم برای دریافت گواهی رشد

مدارک ذکر شده در ادامه را بایستی به همراه درخواست صدور گوهای حکم رشد به دادگاه خانواده ارائه نمود. از جمله:

• شناسنامه و کارت ملی
  • سه قطعه عکس
  • رسید هزینه دادرسی پرداخت شده برای دریافت گواهی رشد
  • سایر مدارک و مستندات مانند تحقیق محلی، استشهادیه و …

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نمونه دادخواست صدور حکم رشد

ریاست محترم دادگاه خانواده

احتراماً به استحضار می رساند مطابق مدارک سجلی تقدیمی، اینجانب ……… فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. در تاریخ ………. به دنیا آمده ام. حال با توجه به شرایط مذکور، سن اینجانب بیش از ۹ سال تمام قمری بوده و بنده از لحاظ رشد، چه از نظر عقلی و چه از نظر جسمی به میزان کافی رسیده ام و شخصا قادر به اداره ی اموال و تصدی امور و تشخیص مصلحت خود در تمامی زمینه های مالی و غیر مالی هستم. فلذا با توجه به مدارک تقدیمی مستنداً به ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی صدور حکم مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل مشهد

دریافت حکم رشد بیشتر در مورد افراد زیر ۱۸ سال موضوعیت دارد. زیرا اغلب افراد برای دریافت حکم رشد به دادگاه نرفته و پس از ۱۸ سالگی، خود به خود رشید محسوب شده اند. حال اگر شما جزو افرادی هستید که باید از طریق دادگاه گواهی رشد خود را دریافت نمایید، توصیه می‌کنیم برای این امر حقوقی، از وکلای مجرب کمک بگیرید تا سرعت روند رسیدگی به پرونده افزایش پیدا کند و به نتیجه مطلوب برسید.

شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز در تماس باشید. این وکیل خوب مشهد بر مساله گواهی رشد و ابعاد مختلف آن اشراف کامل داشته و می تواند مناسب‌ترین راه حل جهت دریافت حکم رشد را به شما ارائه نموده و در پیگیری پرونده مورد استفاده قرار دهد.