عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - شرایط درخواست اعساز از پرداخت مهریه

شرایط درخواست اعساز از پرداخت مهریه

همانطور که می دانید به محض وقوع نکاح زن مستحق دریافت حقوقی می شود که مهریه یکی از این حقوق بوده و به محض مطالبه باید به وی پرداخت گردد. اما در برخی مواقع مردان توانایی پرداخت مهریه را نداشته و در اینجا است که با قانون اعساز از پرداخت مهریه حمایت می شوند. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در زمینه شرایط درخواست اعساز از پرداخت مهریه را بدانید.

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

اعسار به معنای ناداری بوده که در قانون، فردی که توانایی پرداخت دیون خود را به صورت یکجا ندارد، می تواند با دادخواست اعسار و اثبات عسر خود در دادگاه، بدهی خود را به صورت اقساطی و طی چند ماه پرداخت نماید.

حال از آنجایی که مهریه به عنوان چکی سفید امضا در دست زوجه بوده و هر زمان که بخواهد می تواند برای مطالبه آن اقدام نماید، زوج در صورت عدم توانایی پرداخت مهریه می تواند در صورت داشتن شرایط مربوطه و با تنظیم دادخواست اعسار، درخواست تقسیط مهریه را از دادگاه بخواهد.

البته این نکته را باید مد نظر داشت که برای ارائه درخواست اعسار از پرداخت مهریه، زوجه باید از طریق قانونی مهریه اش را مطالبه و مرد ملزم به پرداخت شده باشد تا بتوان درخواست اعسار را تنظیم نمود.

بعد از ارائه درخواست اعسار توسط زوج، دادگاه فرصتی به وی داده تا ناتوانی خود را به دادگاه ثابت نماید. در نهایت دادگاه در صورت تایید اعسار حکم به تقسیط مهریه خواهد داد.

در این مطلب می خوانید: شرایط درخواست اعساز از پرداخت مهریه

وکیل مهریه مشهد

شرایط دادخواست اعسار برای مرد

برای اینکه مرد بتواند دادخوایست اعسار تنظیم کند، باید دارای شرایطی باشد تا این درخواست مورد قبول دادگاه واق شود. از جمله:

• هیچ مالی بغیر از مستنثیات دین به نام مرد نباشد.
  • دو نفر شاهد واجد شرایط شهادت دادن، عدم تمکن مالی زوج را تایید نمایند.
  • زوج تاجر نباشد. زیرا دعوای اعسار از تاجر مورد قبول نیست. تجار فقط می توانند در چنین مواقعی دعوای ورشکستی اعلام نمایند.
  • زوج  دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را در مدت معین که یک ماه از زمان ابلاغ اجراییه است، ارائه دهد.

نکته: با ارائه دادخواست اعساز توسط مرد و تا زمانی که اعسار وی تعیین تکلیف نشده باشد، امکان حبس وی وجود ندارد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

وکیل پایه یک خانواده

مدارک مورد نیاز برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

• ارائه دادنامه ای که از جانب دادگاه مبنی بر محکومیت زوج صادر شده است.
  • زوج باید لیست تمامی اموال منقول و غیر منقول خود را ضمیمه نماید.
  • زوج باید برای شفاف سازی حساب های خود گواهی نامه بانکی ارائه دهد.
  • لیست کلیه نقل و انتقالات زوج در یک سال گذشته هم مورد نیاز خواهد بود.

نحوه قسط بندی مهریه

در قانون برای تقسیط مهریه با قبول درخواست اعسار، میزان مشخصی تعیین نشده و این قاضی پرونده است که می تواند با توجه به وضعیت درآمدی زوج و دفاعیات زوجه، اقساط را تعیین نماید. از این رو میزان قسط ها برای افراد مختلف به یک شکل نبوده و هر پرونده ای روال مختص به خود را در پیش خواهد داشت.

اما باید این نکته را به یاد داشت که حداقل اقساط در زمان قبول اعسار از پرداخت مهریه، بستگی مستقیم به میزان درآمد و مبلغ کل بدهی دارد. به همین دلیل فیش حقوقی آقا و میزان دارایی وی بیش از هر چیزی مورد توجه قانون گذار خواهد بود.

در این مطلب می خوانید: شرایط درخواست اعساز از پرداخت مهریه

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

ریاست محترم مجتمع قضایی ……….

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. به موجب دفتر نکاحیه به شماره ………. در تاریخ ………. با خانوم ………. عقد دائم نموده و در حال حاضر با توجه به دادنامه ………. مورخ ………. صادره از شعبه ………. محکوم به پرداخت مهریه شده ام. اما نظر به ناتوانی مالی و وضعیت معیشتی سختی که با آن دست به گریبان هستم بخصوص پرداخت اجاره بهاء منزل و هزینه تحصیل فرزند در دانشگاه آزاد، لذا از توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه بصورت یکجا برخوردار نیستم. با توجه به میزان حقوق دریافتی کم و محدود، بر اساس ماده ۲۲۷ قانون مدنی و ماده ۶ و ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی از دادگاه محترم تقاضای  تبدیل پرداخت یکجای مهریه را به صورت تقسیط  دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

زوجی که به پرداخت مهریه محکوم شده است، می تواند در صورت ناتوانی از پرداخت مهریه و اثبات این ناتوانی و نداشتن مال دادخواست تقسیط مهریه را به دادگاه ارائه دهد. البته همانطور که مستحضرید روال انجام این اقدامات زمان بر بوده و دشواری های مختص به خود را دارد. البته نگران نباشید چون با کمک یک وکیل اعسار می توانید به راحتی اقدامات مورد نیاز پرونده خود را انجام دهید. در مقابل هم اگر زوجه ای هستید که همسرتان درخواست اعسار داده، با کمک یک وکیل مهریه خوب می توانید موجب رد درخواست وی شوید. بنابراین توصیه می شود در چنین مواردی قبل از انجام هر کاری با یک وکیل خوب خانواده مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امر مهریه مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین این امکان وجود دارد که پیگیری پرونده خود را به این وکیل خوب مشهد سپرده و نگرانی خود را بابت انجام امورات به حداقل ممکن برسانید.