عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - مستنثیات دین و موارد آن

مستنثیات دین و موارد آن

مستثنیات دین یکی از مهم ترین مواردی است که در توقیف اموال با آن سر و کار خواهید داشت. بنابراین در ادامه با بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره اینکه مستنثیات دین و موارد آن چیست بدست آورید.

مستنثیات دین چیست؟

هر زمان شخصی به موجب حکم دادگاه محکوم به پرداخت مالی شود، ناچار به پرداخت آن مال بوده و در غیر این صورت طلبکار این حق را خواهد داشت که با صدور اجراییه و مراجعه به واحد اجرای احکام دادگاه، نسبت به دریافت طلب خود از اموال فرد بدهکار اقدام نماید. البته این عمل هم برای طلبکار مشکلاتی را در پی داشته و وی را با محدودیت هایی مواجه می کند. زیرا در مقابل قانون برای بدهکار هم این حق را قائل شده است که از وسایل ضروری معاش خود حفاظت نماید. همچنین وسایلی که با استفاده از آنها درآمد بدست می آورد را در اختیار داشته باشد. زیرا طبق قانون اموالی که جزو مستنثیات دین بوده قابل توقیف و یا فروش نمی باشند و فرد طلبکار برای وصول طلب خود نمی تواند این اموال را توقیف و یا به فروش برساند.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

بنابراین اموالی را که در صورت بدهکار بودن فردی نمی توان آن را توقیف کرد و یا به فروش رسانید، مصداق مستنثیات دین می باشد. البته این موضوع تا زمانی عملی خواهد بود که مدیون زنده بوده و در صورت فوت، این موضوع خاتمه یافته و طلبکار می تواند با توقیف و فروش اموال، طلب خود را وصول نماید.

نکته: در صورتی که فردی در دادگاه حقوقی پیروز شده و مال معینی را در دست بدهکار داشته باشد، باید مال به وی مسترد گردد حتی اگر این مال جزو مستنثیات دین باشد. به عنوان مثال دزد خودرویی را ربوده و با اینکه این خودرو جزو مستنثیات دین محسوب می شود، اما به دلیل اینکه متعلق به فرد دیگر و خواسته ی پرونده بوده، می توان آن را توقیف نمود.

مصادیق مستثنیات دین

وکیل پایه یک دادگستری مشهد می گوید با وجود اینکه قانون گذار تلاش زیادی برای مصادیق مستنثیات دین نموده، اما باز هم اشکالاتی وجود دارد. زیرا تشخیص مصادیق مستثنیات دین در قانون و کم و کیف آن با رعایت عرف و اوضاع و احوال فعلی شخص مدیون با دادگاه مجری حکم است. اما با این حال می توان در ادامه مصادیقی را برای مستنثیات دین بیان نمود. از جمله:

  • منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه، در حالت اعسار وی می باشد. ( اگر بدهکار بیش از یک منزل مسکونی داشته باشد و یا منطل مسکونی مازاد بر شأن بدهکار باشد قابل توقیف خواهد ود. )
  •  وسایل منزل که مورد استفاده برای رفع نیازهای ضروری بدهکار و خانواده وی می باشد. ( در این مورد هم شأن مدیون ملاک تشخیص خواهد بود.
  • آذوقه ی موجود به اندازه احتیاج محکوم علیه و خانواده وی برای مدت مشخصی که به طور معمول قابل ذخیره کردن است.
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی محکوم علیه که متناسب با شأن وی است. مانند لپ تاپ، کامپیوتر و …
  • وسایل و ابزار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر افرادی که برای امرار معاش خود و خانواده به آن وسایل نیاز ضروری دارند.
  • تلفن مورد نیاز که شامل یک تلفن همراه و یک تلفن ثابت می باشد. اگر موبایل و یا خط ان از ارش زیادی بهره مند باشد، جزو مستنثیات دین قرار نخواهد گرفت. زیرا با یک گوشی و خط ساده تر هم حوائج وی بر طرف خواهد شد.
  • و …

عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد

در این مطلب می خوانید: مستنثیات دین و موارد آن

نکته: بر اساس قانون جدید اجرای محکومیت های مالی، خودرو جزو مستنثیات دین نبوده و می توان برای وصول طلب آن را توقیف نمود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرجع صالح در امور مربوط به مستثنیات دین

وکیل حقوقی می گوید برای اینکه بدانیم مرجع صالح در مستنثیات دین کدام دادگاه است باید بگوییم که مرجع صالح برای تشخیص اینکه آیا مال معرفی‌شده متناسب با شئون عرفی محکوم علیه بوده یا نه، دادگاه صادرکننده حکم است. و مرجع تشخیص این امر که آیا مالی در شمار مستثـنیات دین مدیون هست یا نه، دادگاه اجراکننده حکم خواهد بود.

عباس شفیعی وکیل مستنثیات دین مشهد

نمونه لایحه درخواست رفع توقیف مستثنیات دین

ریاست محترم شعبه ………. دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده شهرستان ……….

احتراماً اینجانب ………. پیرو صدور دادنامه به شماره ………. به کلاسه پرونده شماره ………. صادره از شعبه محترم ………. دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده شهرستان ……….، درخصوص بدهی اینجانب به زوجه محترمه………. مبنی بر مطالبه مهریه به میزان  ………. عدد سکه طلای تمام بهار آزادی به استحضار می رسانم؛ نظر به اینکه آپارتمان به مشخصات پلاک ثبتی به شماره ………. از قطعه ………. جنوبی به متراژ ………. واقع در ……….که با قرار تامین خواسته فوق الذکر توقیف گردیده، تنها دارایی اینجانب بوده و هیچگونه مال ثبتی یا غیر ثبتی تحت المالکیت و تصرف بنده نمی باشد. فی الواقع اجرای این توقیف به منزله بی سرپناه شدن بنده بوده که سقف بالای سری جهت گذران ادامه زندگی برای من باقی نمی ماند.

حالیه با عنایت به مطالب مذکور و مستنداً به بند الف ماده ………. قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۲۳/۳/۱۳۹۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام که اشعار می دارد منزل مسکونی در حد شأن محکوم له شامل مستثنیات دین می باشد و از آنجایی که آپارتمان توقیف شده فوق الذکر مصداقی بارز از مستثنیات دین بوده، از محضر آن مقام محترم رسیدگی کننده استدعای عاجزانه دارم جهت دستور رفع توقیف آپارتمان  فوق الاشاره، دستور لازم را مبذول نمایید.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب فوق ( مستنثیات دین و موارد آن ) بیان کردیم می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اگر مدیونی به موجب حکم قطعی دادگاه محکوم به پرداخت وجهی در حق شخص دیگری شود، باید در مدت معینی اقدام به پرداخت محکوم به نماید. در غیر این صورت مامورین اجرای احکام اموالی که جزو مستنثیات دین مدیون نباشد را توقیف کرده و به فروش می رسانند تا از محل آنها، با طلبکار تسویه حساب شود.

حال اگر با وجود تمام توضیحاتی که در متن بالا ذکر شده باز هم سوالی در ذهن دارید و یا درگیر پرونده اینچنینی هستید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس بوده تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان، پیگیری پرونده خود را به وکیل متخصص سپرده و نگرانی خود را به حداقل ممکن برسانید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915